Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers plaatsen vraagtekens bij cookiebeleid

Belangenorganisatie NDP Nieuwsmedia noemt verbod op cookiemuur een gevaar voor verdienmodel van de journalistiek.
cookiewet
© 123RF
cookiewet
© 123RF

De Autoriteit Persoonsgegevens maakte vrijdag bekend dat mediabedrijven moeten stoppen met het plaatsen van een cookiemuur voor hun content. Volgens de toezichthouder is er geen sprake van rechtsgeldig verkregen toestemming als een gebruiker geen toegang krijgt tot de website als hij geen tracking cookies accepteert.

In een bericht op haar website, zegt NDP Nieuwsmedia grote vraagtekens te plaatsen bij dit besluit. Tracking cookies zijn volgens de belangenvereniging noodzakelijk om advertentie-inkomsten te genereren. 'In de afgelopen jaren hebben generieke advertenties plaatsgemaakt voor gerichte advertenties. Programmatic advertising is onder invloed van Facebook en Google de standaard geworden en voor veel bedrijven een pijler onder hun verdienmodel.'

related partner content for mobile comes here

Twee toezichthouders

Voor nieuwsmedia zijn advertenties een belangrijke bron van inkomsten. Een verbod op het plaatsten van een cookiemuur is volgens NDP Nieuwsmedia dan ook 'een gevaar voor de journalistiek'. De vereniging vraag zich bovendien af of het een toezichthouder past eigenstandig een einde te proberen te maken aan dit veelvoorkomende businessmodel. De opstelling van de AP leidt immers tot een grove inbreuk op de ondernemersvrijheid.

Daarbij vragen de uitgevers zich af wie er nu eigenlijk verantwoordelijk is als het om de regelgeving op het gebied van cookies gaat. De wetgeving over cookies is vastgelegd in zowel de Telecommunicatiewet als de AVG. Daardoor zijn twee toezichthouders bij het dossier betrokken, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de AP. In zowel de AVG als de cookiewet is geen verbod op de cookiemuur opgenomen.
 

Beraden op stappen

De ACM oordeelde eerde dat de Publieke Omroep de toegang tot haar websites niet mocht verbinden aan het accepteren van tracking cookies. De cookiemuren bij commerciële spelers liet hij intact. 'De AP kiest er nu voor het criterium ‘vrije wilsuiting’ anders uit te leggen, waarbij elke ruimte voor nuance in de vorm van alternatieven uit beeld dreigt te raken.'

De uitgevers benadrukken dat advertentie inkomsten noodzakelijk zijn om investeringen in journalistiek terug te kunnen verdienen. Zonder deze inkomsten zal de content die nieuwsbedrijven aanbieden achter een betaalmuur verdwijnen. NDP Nieuwsmedia zal de brieven die AP heeft gestuurd bestuderen, en zegt zicht te beraden op stappen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Albert Bos

Hi Rob, nu doen de uitgevers wel heel ingewikkeld. Kijk eens naar AD en de Telegraaf. Hier maakt men onderscheid tussen normale en premiumartikelen. Van het premiumartikel wordt dan een deel als teaser getoond. Verder lezen kan tegen betaling. Je zou voor dezelfde methode kunnen kiezen. Verder lezen...accepteer dan onze cookies. Een stuk vriendelijker dan een hele cookiewall zonder dat je kunt zien of het accepteren van cookies de moeite waard kan zijn. Wat vind jij? Groet, Albert Bos - Kendomar Consult

John Topa

Weg met cookies. Ze zijn echt misbaar! Allemaal! We worden voor de gek gehouden. Het gaat allemaal alleen maar om het verdienmodel. Niet alleen bij uitgevers. En als Internet-gebruiker wordt je helemaal gestoord van dat gekut (excusez le mot) op bijna elke site, bijna elke keer, vanwege dat stomme, voor ons zinloze gedoe met die rot-cookies. De inhoud van het bovenstaande artikel bewijst dat het op cookies gebaseerde verdienmodel niet deugt. Het bewijst ook dat we als internet-gebruikers alleen maar gezien worden als 'geldbron'. Dus: WEG MET COOKIES!!

Arie Hoekstra

Voor nieuwsmedia zijn advertenties een belangrijke bron van inkomsten. Een verbod op het plaatsten van een cookiemuur is volgens NDP Nieuwsmedia dan ook 'een gevaar voor de journalistiek'. De vereniging vraag zich bovendien af of het een toezichthouder past eigenstandig een einde te proberen te maken aan dit veelvoorkomende businessmodel. De opstelling van de AP leidt immers tot een grove inbreuk op de ondernemersvrijheid.
Een gevaar voor de journalistiek?
OAAhh jezus cristus, een gevaar voor de journalistiek? Het moet niet gekker worden ik dit land.
Trump wil een grens en de journalistiek maakt zich zorgen over cookiemuren. Ach, dat is echt zielig. Want: 'In de afgelopen jaren hebben generieke advertenties plaatsgemaakt voor gerichte advertenties. Programmatic advertising is onder invloed van Facebook en Google de standaard geworden en voor veel bedrijven een pijler onder hun verdienmodel.'
Ohhh, dit is toch lief dat die 'NDP Nieuwsmedia' grote vraagtekens te plaatsen bij dit besluit. Tracking cookies zijn volgens de belangenvereniging noodzakelijk om advertentie-inkomsten te genereren.
Flikker toch op idioten. Grijp in ACM. Breng die mensen van de NDP Nieuwsmedia allemaal aan de bedelstaf.
Als zij niet in staat zijn om objectief haar nieuwsberichten kunnen generen en daarvoor afhankelijk zijn van adverteerders?
Is toch zielig zo'n bericht op Adformatie:
Zonder deze inkomsten zal de content die nieuwsbedrijven aanbieden achter een betaalmuur verdwijnen. NDP Nieuwsmedia zal de brieven die AP heeft gestuurd bestuderen, en zegt zicht te beraden op stappen.
Doeiiii doeiii slaap zacht en succes.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in