Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-bestedingen in 2009: -8,7 pct

De netto tv-bestedingen vielen in 2009 fors terug. Dit jaar blijven ze volgens Spot gelijk of groeien ze licht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De netto tv-bestedingen (spot) vielen terug van 855 miljoen euro in 2008 naar 781 miljoen euro in 2009, een daling van bijna 8,7 pct. Ook de nonspot bestedingen deden een forse stap terug, van 119 miljoen euro in 2008 naar 104 miljoen in 2009, een daling van 12,5 pct.

related partner content for mobile comes here

Uit de jaarcijfers die Spot vandaag presenteert blijkt dat de sectoren die het het meest lieten afweten (als verwacht) banken en verzekeringen zijn en vroegconjuncturele sectoren als de auto- en de uitzendbranche. De dagelijkse consumptiegoederen blijven echter goed gekocht worden, weet Paul van Niekerk van Spot. ‘Vooral de grote adverteerders in deze fast movers-branche investeren juist nu in reclame. Dit anticyclisch adverteren blijkt uit vele studies bij eerdere crises steeds weer een winnende strategie. Van de Top 10 adverteerders laten - tegen de stroom in - er zes dan ook een duidelijke groei zien in crisisjaar 2009.’ De sterkste branches zijn die van de dagelijkse producten voor eten, drinken en lichaamsverzorging. Daarnaast ziet Spot enkele oude en nieuwe investeerders juist nu hun kans grijpen: energiebedrijven, luchtvaartbedrijven en warenhuizen. Opvallend is dat ook de ‘Goede Doelen’ erg actief zijn in 2009. (meer morgen in Adformatie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in