Overslaan en naar de inhoud gaan

Topics. Zou het hiermee dan lukken voor Google?

Ook bij Google bedenken ze volop alternatieven voor het leven na de third party cookie.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Topics. Zou het hiermee dan lukken voor Google?
Topics. Zou het hiermee dan lukken voor Google?

In de eigen browser van Google, Chrome, verdwijnt de cookie in 2023. Al hun alternatieven groeperen ze al een tijdje in de Privacy Sandbox en nu zit er een nieuw ideetje in die zandbak: Topics!

Waarvoor dient Topics?

De third party cookie maakte interest-based targeting mogelijk. Zo kon je als adverteerder je doelpubliek selecteren op basis van hun online interesses: bepaalde onderwerpen, merken of zelfs specifieke spullen. Maar die interesses worden allemaal bijgehouden via third party cookies. En ja, die gaan er binnenkort dus uit. 

Google lanceerde daarom op 25 januari 2022 Topics. Hierdoor kunnen adverteerders ook zonder third party cookie aan interest-based targeting doen bij Chrome-gebruikers. Google zelf noemt Topics een ‘evolutie ten opzichte van FloC’, hun vorige alternatief voor interest-based targeting.

Hoe werkt het dan?

Wanneer de third party cookie eruit gaat, houdt Chrome (de browser) zelf de websites bij die je bezocht en deelt die op in categorieën. Bijvoorbeeld: actualiteit, sport, fashion… In de testfase van Topics heeft Google alvast 350 categorieën aangemaakt.

Vervolgens selecteert Chrome iedere week jouw 5 populairste categorieën en doet er nog één andere willekeurige categorie bij. Gewoon, voor je privacy. Deze zes categorieën bewaart Chrome dan 3 weken lang. 

Via een API kunnen AdTech-bedrijven vervolgens bij je browser jouw interessegroepen opvragen. Chrome pikt er dan 3 interesses uit. Compleet willekeurig, eentje uit elke van de 3 weken dat Chrome je data heeft bewaard. Adverteerders kunnen dan beslissen of ze iemand met die interesses een advertentie willen tonen.

En hoe verschilt dat nu exact van FLoC?

Google noemde Topics zelf een ‘evolutie ten opzichte van FLoC’, dat ooit voor exact hetzelfde doet was ontworpen maar wel aardig wat negatieve feedback kreeg na zijn eerste test. 

Zo had FLoC geen strak gedefinieerde interessegroepen. Chrome zou dan, via machine learning, groepen van browsers creëren (cohorten) die dezelfde surfgewoonten hadden.  Dat aantal cohorten liep al snel op in de tienduizenden en AdTech-bedrijven werden verondersteld om te berekenen in welke thema’s een cohort het meest geïnteresseerd was.

Die aanpak was behoorlijk complex en privacygewijs niet bepaald waterdicht. Want wanneer men het aantal cohorten combineerde met andere data, kon in theorie FloC gebruikt worden om gebruikers individueel te tracken en zou het zelfs gevoelige informatie over de indeling kunnen blootleggen. Beide problemen lijken nu opgelost met Topics omdat dit heel wat minder grote groepen heeft die gevoelige info kunnen prijsgeven.

Of Topics nu een winner is en wat de volgende stappen zijn lees je op dpggrow.nl.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in