Overslaan en naar de inhoud gaan

Toch Máxima-inhakers toegestaan

Reclamemakers mogen met hun advertenties toch inhaken op het huwelijk tussen Máxima Zorreguieta en kroonprins Willem-Alexander. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een brief aan de VEA schrijft de RVD dat het 'niet zo kan zijn dat de kroonprins een speelbal wordt van reclamebureaus, omdat hij in het huwelijk treedt'. Anders dan de RVD eerder schreef mag de beeltenis van het bruidspaar nu wel worden gebruikt in advertenties, zolang maar niet de indruk wordt gewekt dat het paar een product aanprijst, zo meldt de Volkskrant. Soepfabrikant Unox mag bijvoorbeeld wel een foto van het paar afdrukken en de twee veel geluk wensen, maar niet een blikje in Máxima's of Willem-Alexanders hand monteren. Frans Blanchard, managing director van de VEA, ziet dit standpunt van de RVD als een verkapte omwenteling. In een vorige brief van begin december beriep de RVD zich nog op een uitspraak van de Reclame Code Commissie, die enkele jaren geleden een advertentie van een koelkastfabrikant afkeurde omdat de Britse koningin Elizabeth erbij stond afgedrukt als 'koele' koningin. Blanchard wees de voorlichtingsdienst erop dat die uitspraak later in hoger beroep werd ontkracht. Dat was de RVD kennelijk ontgaan. De adverteerders zijn tevreden: 'Dit nieuwe standpunt van de RVD past binnen de bestaande rechtspraktijk.'

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in