Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Teveel realityshows op de buis’

Driekwart van de consumenten vindt dat er teveel realitytelevisieprogramma’s zijn. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ACNielsen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Realitytelevisieshows zijn geen dure programma’s om te produceren en leveren bovendien hoge kijkcijfers op’, zegt Han Eisma, commercial director, ACNielsen Nederland. Bepaalde programma’s zijn nog wel populair, maar er treedt al wel een gevoel van verzadiging op bij de kijker.

related partner content for mobile comes here

Van alle regio’s heeft Europa met programma’s als Big Brother en Pop Idol (Idols in Nederland), het hoogste percentage mensen dat realityprogramma’s moe is: 85 procent. De Nederlandse kijker zit op het wereldwijd gemiddelde: 77 procent vindt dat er teveel realityshows zijn. Dat is de laagste score binnen Europa. Griekenland spant de kroon met ‘tegenstemmers’: daar heeft 96 procent het wel gezien met realitytelevisie.
De 23 procent van de Nederlanders die nog niet vindt dat we teveel realityprogramma’s hebben, vormen wellicht de doelgroep voor de huidige editie van Big Brother en het onlangs gestarte programma De Gouden Kooi, denkt ACNielsen.

China en India
In Azië kijkt men nog naar naar deze televisieprogramma’s. Van de 41 landen waarin het onderzoek werd gehouden, bevinden de vijf waar reality-tv nog niet op z’n retour is, zich allemaal in Azië. Hieronder zijn ook China en India, grote groeimarkten die van groot belang zijn voor adverteerders en marketeers van consumentengoederen.

‘Reality-tv is steeds populair geweest bij marketeers, omdat ze hoge kijkcijfers genereren en omdat product placement altijd eenvoudiger is geweest bij dit type programma’, zegt Eisma. ‘Het is dus belangrijk dat men deze moeheid onder de kijkers tijdig erkent, en enerzijds aanpassingen in de programmaformule maakt, en anderzijds de focus wellicht verlegt naar markten waar de populariteit van deze programma’s nog niet op zijn retour is.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in