‘Teveel realityshows op de buis’
‘Realitytelevisieshows zijn geen dure programma’s om te produceren en leveren bovendien hoge kijkcijfers op’, zegt Han Eisma, commercial director, ACNielsen Nederland. Bepaalde programma’s zijn nog wel populair, maar er treedt al wel een gevoel van verzadiging op bij de kijker.
Van alle regio’s heeft Europa met programma’s als Big Brother en Pop Idol (Idols in Nederland), het hoogste percentage mensen dat realityprogramma’s moe is: 85 procent. De Nederlandse kijker zit op het wereldwijd gemiddelde: 77 procent vindt dat er teveel realityshows zijn. Dat is de laagste score binnen Europa. Griekenland spant de kroon met ‘tegenstemmers’: daar heeft 96 procent het wel gezien met realitytelevisie.
De 23 procent van de Nederlanders die nog niet vindt dat we teveel realityprogramma’s hebben, vormen wellicht de doelgroep voor de huidige editie van Big Brother en het onlangs gestarte programma De Gouden Kooi, denkt ACNielsen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
China en India
In Azië kijkt men nog naar naar deze televisieprogramma’s. Van de 41 landen waarin het onderzoek werd gehouden, bevinden de vijf waar reality-tv nog niet op z’n retour is, zich allemaal in Azië. Hieronder zijn ook China en India, grote groeimarkten die van groot belang zijn voor adverteerders en marketeers van consumentengoederen.
‘Reality-tv is steeds populair geweest bij marketeers, omdat ze hoge kijkcijfers genereren en omdat product placement altijd eenvoudiger is geweest bij dit type programma’, zegt Eisma. ‘Het is dus belangrijk dat men deze moeheid onder de kijkers tijdig erkent, en enerzijds aanpassingen in de programmaformule maakt, en anderzijds de focus wellicht verlegt naar markten waar de populariteit van deze programma’s nog niet op zijn retour is.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid