Overslaan en naar de inhoud gaan

Stijging reclamebestedingen autoverzekeringen

De reclamebestedingen aan autoverzekeringen blijven doorstijgen. In het eerste halfjaar van 2011 werd er voor 12,6 miljoen besteed aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het eerste halfjaar van 2009 werd er nog voor 10,2 miljoen euro geadverteerd. In 2010 liep dit op naar 11,8 miljoen. In het eerste halfjaar van 2011 stegen de bestedingen dus door naar 12,6 miljoen. Dat is ook gelijk het hoogste aandeel (22%) van de totale bestedingen aan verzekeringen. In 2010 bedroeg het aandeel nog 16,4 pct. Dit blijkt uit een analyse van marktonderzoekbureau .

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van DNB bleek onlangs dat de premie voor autoverzekeringen te laag is. Van de 28 onderzochte autoverzekeraars zijn er 12 die in de toekomst financiële problemen kunnen krijgen indien de premie voor de autoverzekering niet verhoogd zal worden. Dit betreft met name de kleinere prijsvechters die alleen in autoverzekeringen doen. Inmiddels hebben veel verzekeraars de premie daartoe verhoogd. Maar dat weerhoudt de verzekeraars er niet van om te adverteren voor autoverzekeringen.

Het grootste deel van het budget, ruim 8 miljoen euro, gaat naar TV. Ten opzichte van 2010 is dat 1,3 miljoen euro meer. Het aandeel van TV binnen de totale bestedingen aan autoverzekeringen is 63,8 pct. In de eerste helft van 2010 was het aandeel van TV 57,2 pct. Het medium radio (aandeel 23%) en dagbladen (aandeel 5,8%) kunnen niet profiteren van de groei en zien de bestedingen dalen. De bestedingen aan tijdschriften en buitenreclame zijn stabiel.

Online media, zoals bannering en search, worden veel ingezet door de (auto)verzekeraars. Vooral Ditzo is zeer zichtbaar online. In Q2 2011 heeft Ditzo alleen al zo’n 233 miljoen banners vertoond. Dit blijkt uit een nieuwe tool van Adfact en TNS Nipo waarmee zichtbaarheid van bannercampagnes gemeten wordt. De online bestedingen worden nog niet accuraat geregistreerd en vallen buiten deze analyse. De inschatting is dat de online budgetten van de verzekeraars verder zijn toegenomen. Ook hier geldt dat de online bestedingen vooral ten koste gaan van alle offline media met uitzondering van TV. Een trend die zich voordoet in de totale reclamemarkt, zegt Lars de Vries van Adfact.

Allsecur, Ohra en Centraal Beheer Achmea zijn grote besteders, samen zijn zij goed voor ruim 66 pct van de totale bestedingen aan autoverzekeringen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in