Overslaan en naar de inhoud gaan

Sorry PR-chefs, maar in crisiscommunicatie is de advocaat echt de baas

Er zijn belangrijker zaken dan communiceren.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bij een calamiteit strijdt de neiging om open te communiceren met de noodzaak van risicobeheersing. Onmiddellijk communiceren kweekt goodwill, maar alles wat je zegt kan en zal voor de rechter tegen je worden gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Vandaar dat de jurist liever niets zegt, schrijft of zendt totdat alle aspecten van de calamiteit helder zijn. Tot ergernis van de communicatieadviseur.

Die laatste heeft de afgelopen jaren het tij mee gehad. Bedrijfs- en brancheschandalen hebben gezorgd voor een klimaat waarin communicatie bijna onaantastbaar is verklaard. Dat is minder mooi voor onze beroepsgroep dan gedacht.

Anti-resultaat

In de openingsfase van een calamiteit heerst onduidelijkheid en gebrek aan feiten. Wat logisch lijkt, kan een moment later achterhaald zijn. Dat geldt voor schuldvragen, betrokkenheid van stakeholders, de verwachte impact van een calamiteit en duizend-en-één andere dingen die het publiek direct wil weten.

Wie daar te gretig in meegaat, loopt de gerede kans zich in een later stadium te moeten herroepen. En dan is snel de indruk gewekt van draaien, spin doctoring en halve waarheden. En veroorzaakt crisiscommunicatie juist datgene wat ’t probeert te voorkomen.

De natuurlijke neiging van de bedrijfsjurist of advocaat, die even vanzelfsprekend bij een calamiteit wordt betrokken als de crisiscommunicatieadviseur, is diametraal: geen snippertje informatie gaat naar buiten zonder dat deze dubbel is gecheckt en zeker geen latere repercussies kan oproepen.

Cruciale vraag

Een van de vervelendste zaken die zich rond een calamiteit kan voordoen, is dat er onduidelijkheid over doelen bestaat. Wat weegt het zwaarst; het afbrokkelen van het imago met alle commerciële vervolgschade van dien of de kans op schadeclaims en ingrijpen van –bijvoorbeeld- de overheid?

Kern van het probleem is dat vaak niet vroegtijdig een correcte risicoanalyse wordt gemaakt. Dit is een cruciale vraag waar de bestuurders van een organisatie tijdens de crisis vaak niet aan toekomen, druk als ze zijn met het managen van de feitelijke calamiteit.

Hinken 

Hier ligt dus een belangrijke taak voor relatieve buitenstaanders die objectief zijn en de rust kunnen bewaren. Eigenschappen die horen bij de jurist en de communicatiespecialist.

Zonder een goede risico-inschatting ‘hinkt’ het managen van de calamiteit op twee gedachten. Bij een heldere analyse kan de ene discipline echter onvoorwaardelijk ondergeschikt worden gemaakt aan de andere. Vervolgens kunnen alle uitingen vooraf op heldere criteria worden getoetst.

Kortste eind voor communicatie

Communicatie mag nooit een doel op zichzelf zijn, maar wordt het dat in de hectiek van een calamiteit vaak wel. In de praktijk zal vaker dan menig crisiscommunicatieadviseur lief is, blijken dat zijn discipline aan het kortste eind trekt als er een nuchtere analyse wordt uitgevoerd.

Voorkom dit door de advocaat de plaats te geven die hem toekomt. Nog beter: trek daadwerkelijk samen op en beperk je niet tot het over en weer bekritiseren van conceptteksten en strategieën.

Bedrijven die zich serieus willen voorbereiden op het onverwachte, doen er goed aan om hun interne en externe adviseurs bij voorbaat te laten kennismaken en voorbereiden met elkaar. Zij moeten voorbijgaan aan het ego en gáán voor het gezamenlijke belang. Dat moeten ze misschien eerst zoeken, maar ze zullen ’t vinden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in