Social media clubs als maatschappelijke denktank


Het gaat hard met de social media clubs in ons land. Na oprichting van SMC’s in een aantal grote steden - waaronder Amsterdam, Utrecht en Eindhoven – verspreidt het concept zich als een olievlek. Niet alleen kwantitatief, maar ook inhoudelijk boeken de SMC’s vooruitgang. Waar het in eerste instantie vooral draaide om kennisdeling omtrent zakelijke social media-initiatieven, vormen de social media-bijeenkomsten steeds vaker een bron van maatschappelijke inspiratie. Mooi voorbeeld hiervan vormt de bijeenkomst van SMC073 gisteravond, waar ruim 120 bezoekers via co-creatie ideeën uitwerkten voor de Special Olympics. Deze nationale spelen voor mensen met een verstandelijke handicap vinden volgend jaar in Den Bosch plaats. De creatieve crowdsource-sessie van de Bossche social media enthousiastelingen vormde een mooie aftrap voor dit event.
Het fenomeen social media club is in 2006 in de VS gelanceerd en eind 2009 in Amsterdam opgepikt. In het afgelopen jaar is het hard gegaan met nieuwe initiatieven. Inmiddels zijn elf Nederlands social media clubs erkend als ‘chapter’ van de Amerikaanse moederorganisatie. Evenals honderden andere SMC’s wereldwijd, brengen de Nederlandse social media clubs maandelijks tientallen tot honderden communicatie-, marketing- en salesprofessionals en andere geïnteresseerden bijeen om meer te horen over digitale innovaties en (lokale) social media best practices.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWaar de focus binnen de Nederlandse SMC-bijeenkomsten aanvankelijk nadrukkelijk op presentaties lag, begint een mooie dynamiek te ontstaan met steeds meer ruimte voor interactie, kennisdeling en de creatie van samenwerkingsverbanden. De 4e edtie van SMC073 bracht sprekend in beeld waartoe dit kan leiden. Na een meer dan interessante presentatie van Maarten Korz – Innovatie Manager bij Rabobank Nederland – en introductie van de Special Olympics, splitsten de 120 bezoekers zich op voor een effectief half uurtje co-creatie voor de financiële, publicitaire en operationele ondersteuning van dit evenement.
In no time werkten 15 groepen een groot aantal leuke ideeën uit voor sponsoring en promotie (uiteraard via social media) van de Special Olympics. Voorstellen varieerden van een benefietavond en aanstelling van social media buddies voor de deelnemende sporters, tot inzet van de ‘New Kids’ uit het naburige Maaskantje als ambassadeurs van het evenement. Uiteraard ondersteund met eigenzinnige visuele en tekstuele content verspreid via online platformen en social media-kanalen. Erg mooi om te zien hoe een gevarieerd gezelschap van social media-adepten kan uitgroeien tot maatschappelijke inspiratiebron.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid