Overslaan en naar de inhoud gaan

Smartphone als vervanger van de klantenkaart

Volgens Oeds-Jan Postma is Mobile Relationship Management (MRM) van essentieel belang voor duurzame klantrelaties.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het lijkt een repeterende ontwikkeling, winkeliers die media traditioneel inzetten om klanten naar hun winkels te lokken. Eerst met een klantenkaart, later met email marketing en nu met de smartphone. &;Veel merken gaan er vanuit dat klanten terugkomen als ze een app hebben geïnstalleerd, maar 80 procent van de gedownloade apps wordt maar één keer geopend.&;, aldus Postma.


De kracht van een push

En dat is zonde, want veel smartphones en tablets hebben ingebouwde mogelijkheden om klanten actief te benaderen. &;De pushnotificatie is zo&;n krachtig instrument, omdat het een zendmedium is, goedkoop en locatie-afhankelijk kan worden ingezet. Daarnaast zijn de resultaten makkelijk te meten. Wanneer een retailer de smartphone inzet als digitale klantenkaart en kortingen aanbiedt per pushnotificatie, zien we een duidelijke correlatie tussen het gebruik van de app, het winkelbezoek en de daaraan gerelateerde omzet. De locatie blijkt daarbij ook van belang, omdat het effect van de push in de buurt van de winkel hoger is.&;

Het blijft echter niet bij het opzetten van een app of mobiele website. &;Meten is noodzakelijk om communicatie relevant te houden en bedrijven moeten blijven experimenteren om resultaten te verbeteren. Bedrijven moeten inzien dat mobile inmiddels als volwaardig, zelfstandig marketingkanaal kan worden ingezet. Zowel als push- en pullmedium. Daarbij is het "trail and error"-principe onderdeel van het succes.&;, aldus Postma. 


Wie op de hoogte wil blijven van de laatste MobileLunch.nl webinars klikt .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in