Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen reclame kijken

Reclame kijken gebeurt vaak in gezelschap. Onderzoek wijst uit dat de consument minder ‘pikt’ als hij samen met anderen kijkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij het pretesten van commercials wordt meestal aan individuele kijkers gevraagd wat ze van de reclame vinden. Daarbij wordt zelden rekening gehouden met de sociale context waarin reclame wordt bekeken. Ten onrechte: uit onderzoek blijkt dat de omgeving waarin iemand naar reclame kijkt van invloed is op de ‘reclameherinnering’.

related partner content for mobile comes here

De tolerantiegrens van de consument is anders wanneer hij in gezelschap kijkt. Vrouwen die samen met mannen naar reclame kijken storen zich er bijvoorbeeld eerder aan als een product wordt aangeprezen door een fotomodeltype. Kijkt een vrouw alleen, dan heeft ze er minder moeite mee. Iets vergelijkbaars kan zich voordoen als jongere mensen in gezelschap van ouderen kijken.

Adverteerders moeten daarom bij het pretesten van reclame ook rekening houden met de sociale omgeving waarin wordt gekeken. Anders kan het gebeuren dat een commercial achteraf op weerstand stuit, terwijl er bij de pretest niets aan de hand leek te zijn.

bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in