Samen reclame kijken


Bij het pretesten van commercials wordt meestal aan individuele kijkers gevraagd wat ze van de reclame vinden. Daarbij wordt zelden rekening gehouden met de sociale context waarin reclame wordt bekeken. Ten onrechte: uit onderzoek blijkt dat de omgeving waarin iemand naar reclame kijkt van invloed is op de ‘reclameherinnering’.
De tolerantiegrens van de consument is anders wanneer hij in gezelschap kijkt. Vrouwen die samen met mannen naar reclame kijken storen zich er bijvoorbeeld eerder aan als een product wordt aangeprezen door een fotomodeltype. Kijkt een vrouw alleen, dan heeft ze er minder moeite mee. Iets vergelijkbaars kan zich voordoen als jongere mensen in gezelschap van ouderen kijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAdverteerders moeten daarom bij het pretesten van reclame ook rekening houden met de sociale omgeving waarin wordt gekeken. Anders kan het gebeuren dat een commercial achteraf op weerstand stuit, terwijl er bij de pretest niets aan de hand leek te zijn.
bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid