Russische reclamemarkt groeit hard
Emerging markets, BRIC countries, het zijn wat termen die je af en toe tegemoet vliegen op congressen over de economie in de nabije toekomst. Brazilië, Rusland, India en China gaan het helemaal maken de komende jaren. De welvaart zal in die landen als gevolg van de groeiende economie toe gaan nemen, evenals de consumentenbestedingen en dus ook de reclame-activiteiten. De eerste bewijzen daarvoor zijn nu al te zien in Rusland, zo blijkt uit een nieuwsbrief.
Volgens de Vereniging van Communicatiebedrijven in Rusland hebben adverteerders in 2005 5 miljard dollar aan reclame besteed. Dit is 25% meer dan in 2004. TV reclame is het grootse communicatie segment met 2,4 miljard dollar in 2005. Bestedingen aan TV reclame groeien harder dan van de hele markt, met 37% in 2005. De tweede grootste segment met omvang van 1,4 miljard dollar is print media. De groei van dit segment is kleiner geworden, 16% in 2005 vergeleken met 28% in 2004. 910 miljoen dollar is uitgegeven aan buitenreclame(28% groei in 2005). In 2005 is er in Rusland 300 miljoen dollar aan radio reclame uitgegeven. Het snelst groeiende maar tegelijkertijd het kleinste reclamesegment in Rusland is internet. Advertentie inkomsten uit dit segment kwamen op 60 miljoen dollar, 67% meer dan in 2004. Bedrijven die het meest aan reclame uitgeven zijn mobiele telefonie bedrijven. Deze bedrijven zijn goed voor 7% van de hele reclamemarkt. In totaal 44% van de reclamemarkt in Rusland komt van top-20 adverteerders. Van deze 20 bedrijven zijn 14 buitenlandse bedrijven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid