Problemen met kopen op internet nemen toe
Die stijging is deels te verklaren doordat het aantal ECC's is toegenomen. Maar ook bij ECC's die in 2004 deelnamen aan het onderzoek steeg het aantal klachten met 74 procent.
De meeste klachten in Europa (46 procent) gaan over problemen met het leveren van bestelde goederen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOngeveer 38 procent gaat over het niet leveren van goederen en 3 procent over het te laat leveren of onvolledig leveren.
De reden waarom de goederen niet worden geleverd, variëren van fraude tot een slechte administratieve opvolging.
In Duitsland bevinden zich de meeste webtraders waartegen een klacht werd ingediend (607), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 282 klachten en Frankrijk met 256 klachten. Er kwamen 161 klachten van Nederlandse consumenten binnen.
De Zweedse consumenten dienden het hoogste aantal klachten in (331), gevolgd door Frankrijk (200) en Ierland (185).
Vaak heeft het hoge aantal klachten te maken met de hoge penetratie van internet in die landen. Het ECC-Net is een project van de Europese Commissie. In 26 landen van Europa is er een Europees Centrum voor de Consument. De bedoeling is de consument gratis advies te verstrekken over grensoverschrijdende klachten.Pdf van het jaarverslag 2005.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid