Postordersector floreert dankzij internet
Het gros van de nieuwkomers in de sector heeft nauwelijks of geen personeel. De brancheorganisatie voor thuiswinkelbedrijven, Thuiswinkel.org, noemt de trend ‘evident'. ‘We zien dat terug in de enorme groei van onze vereniging', zegt directeur Wijnand Jongen. Volgens hem ligt het aantal thuiswinkelbedrijven in Nederland beduidend hoger. Hij schat dat aantal tussen de 10.000 en 20.000.
‘De groei komt enerzijds van bestaande winkels, zoals supermarkten en reisbureaus. Die worden in toenemende mate actief op internet. Daarnaast zien we echte nieuwkomers, waaronder veel consumenten die hun eigen webwinkel opzetten.'
Deze groep neemt de toename van postorderbedrijven zonder personeel grotendeels voor zijn rekening. De particulieren richten zich vaak op nichemarkten. Vier vijfde van de nieuwe aanmeldingen bij Thuiswinkel.org betreft kleine, particuliere webwinkels.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe opmars van kleine webwinkels blijkt ook uit de omzetontwikkeling in de sector, die achterblijft bij de groei van het aantal initiatieven. In de periode dat het aantal postorderbedrijven volgens de CBS-cijfers verdubbelde, nam de omzet in de thuiswinkelbranche met ruim 30 procent toe tot 3,26 miljard euro (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid