Verzendkosten ergeren online consument
Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de vaak hoge verzendkosten bij internetwinkelen. Zo betaalt een kooplustige soms tien tot twintig euro extra aan bezorgkosten.
Ook vorig jaar gaven consumenten bij de ICT Barometer de hoogte van de verzendkosten als probleem aan. Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, is verbaasd dat de grote e-commerce bedrijven de consumenten nog niet tegemoet zijn gekomen. ‘Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt blijkbaar nog geen gehoor aan gegeven. Waarom bezorgt men niet alleen ‘s avonds, zodat tweede en derde afleverpogingen voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een bestelling vaak best een dag wachten, waardoor de kosten binnen de perken blijven.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaZes van de tien ondervraagden vindt dat de betrouwbaarheid van betaling afhangt van de internetwinkel of van de betalingsmogelijkheid. 40 procent van de consumenten heeft -nog steeds - geen vertrouwen in creditcards als betaalmiddel bij e-commerce.
Paypal en iDeal worden gezien als betrouwbaarste betaalmogelijkheid. Daarnaast heeft zestig procent van de respondenten moeite met het afgeven van privacygevoelige informatie via internet. Vrouwen zijn daarbij iets voorzichtiger dan mannen.
Hoewel het gebruik van internet als inkoop- en verkoopkanaal verder toeneemt, blijken gebrekkige websites een remmende factor. De meest voorkomende gebreken zijn geringe gebruiksvriendelijkheid en onvolledige of verouderde informatie. Andere veelvoorkomende belemmeringen voor de groei van de e-commerce markt zijn de slechte afstemming van interne bedrijfsprocessen, onvoldoende veiligheid en te hoge kosten.Zie ook 'Wehkamp kijkt naar gratis bezorgen' op MolBlog.
Het rapport met de onderzoeksresultaten van 18 augustus 2006 kunt u hier downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid