Overslaan en naar de inhoud gaan

Populariteit Google stijgt nóg verder

Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau een selectie van de resultaten uit de elfde die afgelopen maand werd uitgevoerd onder 1.135 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder. Resultaat: Google stijgt nóg verder door en de bekendheid en het gebruik van de overige zoekmachines dalen.

related partner content for mobile comes here

Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in oktober 2006 werd gepresenteerd.

Geholpen bekendheid
Google 98% (-1)
Ilse 88% (-1)
Live Search 40% (-2)
Yahoo! 69% (-3)
Lycos 66% (-2)

Wel eens gebruikt
Google 97% (+1)
Ilse 14% (-6)
Live Search 6% (-2)
Yahoo! 4% (-4)
Lycos 2% (-2)

Meest gebruikt
Google 94% (+4)
Ilse 2% (-2)
Live Search 1% (=0)
Yahoo! 0% (=0)
Lycos 0% (=0)

In de vorige editie van de NSEM (oktober 2006) werd geconcludeerd dat Live Search relatief onbekend was. Omdat deze vervanger van MSN Search destijds slechts enkele weken voor de afname van de NSEM werd geïntroduceerd, was de verwachting dat de bekendheid van Live Search bij dit onderzoek hoger zou zijn. Dit blijkt niet het geval te zijn: zowel de geholpen bekendheid als het 'wel eens gebruiken' daalden met 2 procentpunt terwijl het 'meest gebruiken' met 1% gelijk bleef.

Het is geen nieuws meer dat Google de bekendste en meest gebruikte zoekmachine is. Wat wel nieuws is, is dat het aantal mensen dat Google als meest gebruikte zoekmachine bestempelt met 4 procentpunt is gestegen tot 94%. Deze stijging lijkt ten koste te gaan van ilse: het aantal mensen dat deze zoekmachine het meest gebruikt daalde met 2 procentpunt tot 2%. Toch is ilse nog steeds de op een na meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Dit is de elfde keer dat de wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in