Philips moet 'betere brandcompany' worden


Na deze uitspraken ging Philips allianties aan met Nike, Dell en AOL Time Warner, om maar een paar grote Amerikaanse namen te noemen. Toch moeten deze allianties niet worden gezien als een groot slotoffensief in de Verenigde Staten, zegt de hoogste marketingbaas van Philips Consumer Electronics, Wil van den Berg, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing. ‘We denken dat we samen met Nike een nieuwe markt kunnen ontwikkelen. Wij brengen technische kennis in, zij hun kennis van de sportwereld. Nike is een zeer goed bedrijf met een innovatiegerichte cultuur’, zegt Van den Berg. Gezamenlijk introduceren Philips en Nike vanaf augustus ‘innovatieve technologische productoplossingen’, waaronder mp3-spelers en –cd-spelers, speciaal ontworpen voor gebruik tijdens het sporten.
Dus Philips gaat niet, zoals De Telegraaf kopte, Amerika veroveren aan het handje van Nike, meldt Van den Berg. ‘Dat is echt onjuist. Dit is geen poging om onze positie in de States te redden. Wij doen dit puur om een nieuwe markt te ontwikkelen. We zien daar fantastische mogelijkheden. We komen eerst met een audioreeks, midden volgend jaar volgen meer innovatieve producten. En, inderdaad, dat zal ons een betere positie in Amerika geven – maar dat is niet ons uitgangspunt.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Philips-positie in de VS is niet winstgevend, maar Van den Berg zegt dat er stappen zijn gezet om dat te verbeteren. ‘Er staat een nieuwe organisatie, we hebben een beter productpakket dan vorig jaar, we zijn de distributie aan het verbeteren, waardoor we in meer outlets staan dan vroeger. Distributie is heel belangrijk in de VS, de topspelers hebben een zeer groot aandeel van de totale markt. Door betere listings wordt de aanrakingskans met de consument vergroot. Verder wordt er gericht geadverteerd, in samenwerking met de handel, en via het interactieve programma van AOL Time Warner.’
Op de vraag wat Philips kan leren van Nike, zegt Van den Berg: ‘Nike is een zeer gedisciplineerde brandmanagementcompany. Wij zijn een technologiecompany geweest en groeien hopelijk naar een betere brandcompany.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid