Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips moet 'betere brandcompany' worden

Amerika is sinds jaar en dag het zorgenkindje van Philips. De divisie consumer electronics draait er de afgelopen vijftien jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na deze uitspraken ging Philips allianties aan met Nike, Dell en AOL Time Warner, om maar een paar grote Amerikaanse namen te noemen. Toch moeten deze allianties niet worden gezien als een groot slotoffensief in de Verenigde Staten, zegt de hoogste marketingbaas van Philips Consumer Electronics, Wil van den Berg, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing. ‘We denken dat we samen met Nike een nieuwe markt kunnen ontwikkelen. Wij brengen technische kennis in, zij hun kennis van de sportwereld. Nike is een zeer goed bedrijf met een innovatiegerichte cultuur’, zegt Van den Berg. Gezamenlijk introduceren Philips en Nike vanaf augustus ‘innovatieve technologische productoplossingen’, waaronder mp3-spelers en –cd-spelers, speciaal ontworpen voor gebruik tijdens het sporten.

related partner content for mobile comes here

Dus Philips gaat niet, zoals De Telegraaf kopte, Amerika veroveren aan het handje van Nike, meldt Van den Berg. ‘Dat is echt onjuist. Dit is geen poging om onze positie in de States te redden. Wij doen dit puur om een nieuwe markt te ontwikkelen. We zien daar fantastische mogelijkheden. We komen eerst met een audioreeks, midden volgend jaar volgen meer innovatieve producten. En, inderdaad, dat zal ons een betere positie in Amerika geven – maar dat is niet ons uitgangspunt.’

De Philips-positie in de VS is niet winstgevend, maar Van den Berg zegt dat er stappen zijn gezet om dat te verbeteren. ‘Er staat een nieuwe organisatie, we hebben een beter productpakket dan vorig jaar, we zijn de distributie aan het verbeteren, waardoor we in meer outlets staan dan vroeger. Distributie is heel belangrijk in de VS, de topspelers hebben een zeer groot aandeel van de totale markt. Door betere listings wordt de aanrakingskans met de consument vergroot. Verder wordt er gericht geadverteerd, in samenwerking met de handel, en via het interactieve programma van AOL Time Warner.’

Op de vraag wat Philips kan leren van Nike, zegt Van den Berg: ‘Nike is een zeer gedisciplineerde brandmanagementcompany. Wij zijn een technologiecompany geweest en groeien hopelijk naar een betere brandcompany.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in