Oude wesp viert feest


De Italiaanse Vespa-scooter (letterlijk: wesp) was in de jaren vijftig al snel een hit onder Italiaanse consumenten. Fabrikant Enrico Piaggio kwam in 1946 met een scooter waarvan de wielen vrijwel geheel afgedekt waren, waardoor de berijder werd beschermd tegen vuil en regen, en met een voor die tijd zeer comfortabel zadel.
Wat is het geheim van de Vespa? Volgens de reclamemakers van Vespa de combinatie van ontwerp, het gemak om ermee te rijden, en de relatief lage prijs. De Italianen zaten na de Tweede Wereldoorlog met een enorme crisis, met hoge werkloosheid en veel vernielde bruggen en wegen, waardoor openbaar vervoer schaars was. Met een Vespa-scooter werden de burgers meteen een stuk mobieler. Zo wist het merk uit te groeien tot een symbool voor economisch herstel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVeel later werd daar nog een flinke lifestyle-saus overheen gegoten: wie Vespa rijdt, manifesteert zich als een stijlbewust individu. De meeste Vesparijders zijn tussen de 25 en 55 jaar oud, en behoren tot de hogere sociale klassen. Fabrikant Piaggio scoort ook met de gelijknamige Piaggio-scoorter, maar die is goedkoper, gemaakt van kunststof (de Vespa is van metaal) en meer gericht op de massamarkt.
Bron: Trends
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid