Overslaan en naar de inhoud gaan

Oude wesp viert feest

Vespa bestoind vorig jaar zestig jaar. Het merk kwam daarom met drie speciale retromodellen die een eerbetoon zijn aan het oermodel uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Italiaanse Vespa-scooter (letterlijk: wesp) was in de jaren vijftig al snel een hit onder Italiaanse consumenten. Fabrikant Enrico Piaggio kwam in 1946 met een scooter waarvan de wielen vrijwel geheel afgedekt waren, waardoor de berijder werd beschermd tegen vuil en regen, en met een voor die tijd zeer comfortabel zadel.

related partner content for mobile comes here

Wat is het geheim van de Vespa? Volgens de reclamemakers van Vespa de combinatie van ontwerp, het gemak om ermee te rijden, en de relatief lage prijs. De Italianen zaten na de Tweede Wereldoorlog met een enorme crisis, met hoge werkloosheid en veel vernielde bruggen en wegen, waardoor openbaar vervoer schaars was. Met een Vespa-scooter werden de burgers meteen een stuk mobieler. Zo wist het merk uit te groeien tot een symbool voor economisch herstel.

Veel later werd daar nog een flinke lifestyle-saus overheen gegoten: wie Vespa rijdt, manifesteert zich als een stijlbewust individu. De meeste Vesparijders zijn tussen de 25 en 55 jaar oud, en behoren tot de hogere sociale klassen. Fabrikant Piaggio scoort ook met de gelijknamige Piaggio-scoorter, maar die is goedkoper, gemaakt van kunststof (de Vespa is van metaal) en meer gericht op de massamarkt.

Bron: Trends

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in