Ook boekhouding WPP onder vuur
WPP meldde over 2001 een winst van 411 miljoen pond in haar jaarcijfers. Deze cijfers werden gecontroleerd door Arthur Andersen, de accountancyfirma die al betrokken is bij het Enron-drama. Inmiddels is datbedrijf ingeruild voor Deloitte & Touche. Volgens accountancybedrijf Willott Kingston Smith, dat gespecialiseerd is in marketing services, is de winst van WPP maar 96,9 miljoen pond. ‘Het reclamenetwerk heeft een meer conservatieve accounting methode’ gebruikt gerelateerd aan overnames’, aldus Willott Kingston Smith tegen Brandrepublic. Vorige maand kwam Omnicom Group al in de problemen na vragen over de boekhoudmethodes. Tegen dat reclamenetwerk loopt momenteel een aantal zaken. In Groot-Brittannië is het boekhoudkundig gebruikelijk dat een concern rekening houdt met de afschrijving van goodwill over de afgelopen twintig jaar gedane acquisities. WPP heeft een andere manier gebruikt, die niet illegaal is, maar bekend staat als ‘true and fair override’. Het concern doet dit omdat ze de overnames beschouwd als bedrijven met een ‘oneindig economisch leven’. Het zijn grote (merk)namen die het zeer waarschijnlijk goed blijven doen’, aldus WPP. Op deze manier is waarschijnlijk ook de acquisitie van Young & Rubicam in 2000 behandeld. WPP verklaart in de Mail on Sunday dat ‘de waarde van reclamebureaus primair ligt in de waarde van haar klanten en de mensen die deze klanten binnenhalen, meer dan zaken als gebouwen en grond.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid