Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook boekhouding WPP onder vuur

Na Omnicom wordt nu ook de boekhouding van WPP Group gecontroleerd. Gebleken is dat WPP een controversiële boekhoudmethode heeft gebruikt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

WPP meldde over 2001 een winst van 411 miljoen pond in haar jaarcijfers. Deze cijfers werden gecontroleerd door Arthur Andersen, de accountancyfirma die al betrokken is bij het Enron-drama. Inmiddels is datbedrijf ingeruild voor Deloitte & Touche. Volgens accountancybedrijf Willott Kingston Smith, dat gespecialiseerd is in marketing services, is de winst van WPP maar 96,9 miljoen pond. ‘Het reclamenetwerk heeft een meer conservatieve accounting methode’ gebruikt gerelateerd aan overnames’, aldus Willott Kingston Smith tegen Brandrepublic. Vorige maand kwam Omnicom Group al in de problemen na vragen over de boekhoudmethodes. Tegen dat reclamenetwerk loopt momenteel een aantal zaken. In Groot-Brittannië is het boekhoudkundig gebruikelijk dat een concern rekening houdt met de afschrijving van goodwill over de afgelopen twintig jaar gedane acquisities. WPP heeft een andere manier gebruikt, die niet illegaal is, maar bekend staat als ‘true and fair override’. Het concern doet dit omdat ze de overnames beschouwd als bedrijven met een ‘oneindig economisch leven’. Het zijn grote (merk)namen die het zeer waarschijnlijk goed blijven doen’, aldus WPP. Op deze manier is waarschijnlijk ook de acquisitie van Young & Rubicam in 2000 behandeld. WPP verklaart in de Mail on Sunday dat ‘de waarde van reclamebureaus primair ligt in de waarde van haar klanten en de mensen die deze klanten binnenhalen, meer dan zaken als gebouwen en grond.’

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in