Overslaan en naar de inhoud gaan

Online consumentenbestedingen stijgen fors in eerste helft 2005

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in de eerste 6 maanden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37 procent gegroeid.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van de branchevereniging , gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000).

Opvallend is de van nieuwe online kopers in de thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18 procent, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht.

Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4 miljoen, een stijging van 29 procent ten opzichte van een jaar geleden.

Door de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld bestede bedrag per online koper afgenomen, van ? 258,- naar ? 243,-.
Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken en uiteindelijk ook te kopen.

Veelal blijken deze firsttimers aankopen te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of bij een online postorderaar (kleding).

Daarnaast draagt ook de sterke stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van de online shoppingmarkt.

Consumenten zijn langer en makkelijker online en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de webwinkels.

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar

1998: ?41,-
1999: ?147,-
2000: ?312,-
2001: ?527,-
2002: ?937,-
2003: ?1.237,-
2004: ? 1.678,-
2005 1e half jaar: ?1.065,-

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2005-1

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in