Omzet Search voor 2006 in Nederland?
Afgelopen week kwam het IAB naar buiten met cijfers over de netto online reclamebestedingen.
Volgens het IAB komen we in het tweede kwartaal uit op maar liefst 70 miljoen euro netto, waarvan Search 36 miljoen voor zijn rekening neemt. Helaas zijn de cijfers over Search een inschatting van het IAB. De bedrijven Yahoo! en Google geven, tot ieders teleurstelling, geen cijfers vrij over de omzet die lokaal wordt gedaan.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAl met al is het goed dat het IAB met cijfermateriaal komt over de omzet van Search, ook al is het een inschatting. Beter iets dan niets. Dit is ook een van de redenen geweest waarom we twee weken geleden (column Reclameweek) een poging hebben gedaan tot een berekening te komen naar de omzet van Search in Nederland.
In onze berekening, die de goedkeuring draagt van meerdere experts, komt de omzet voor Search advertising in 2006 uit op minimaal 200 miljoen euro netto. Hierbij gaat het, net als bij het IAB om een inschatting. Hierbij aangetekend dat het gaat om de omzet van Search Engines (Google en Yahoo). Definieer je de markt breder, met o.a. de GoudenGids en wellicht ook AdMarkt (Marktplaats) dan zijn de omzetten (fors) hoger.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid