Netto mediabestedingen stijgen ruim 4 procent


De stijging van 4,6 procent toont aan dat de mediamarkt zich definitief herstelt na de magere jaren sinds 2000. Alleen de dagbladen kampen nog steeds met dalende advertentie-inkomsten. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
In de eerste zes maanden daalden de mediabestedingen bij de dagbladen met 3,3 procent. Het volume personeelsadvertenties nam dankzij de aantrekkende economie toe, maar dat kon de daling van de totale mediabestedingen niet compenseren.
Televisie kende een boven verwachting goede eerste helft van dit jaar en zag de netto mediabestedingen groeien met 9 procent. Daarmee lijkt de bewering dat de 30-secondencommercial op zijn retour zijn, vooralsnog gelogenstraft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Ook radio zag de bestedingen toenemen, zij het dat de groei van 3,1 procent onder de marktgroei lag. Bij out-of-home stegen de advertentie-inkomsten met 9,8 procent. Grotendeels verantwoordelijk voor die groei waren de abri’s, met een stijging van bijna 18 procent. Ook billboards deden het goed met een groei van 7,9 procent. Alleen vervoersreclame viel uit de toon met een daling van 7,3 procent.
Bioscopen zagen de mediabestedingen toenemen met 5,2 procent. Internet is nog steeds het snelst groeiende mediumtype. In de eerste zes maanden namen de bestedingen aan online display advertising toe met 42,7 procent. Bestedingen aan search engine marketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.
De totale netto mediabestedingen aan printmedia namen toe met 1,3 procent. Behalve dagbladen noteerden alle andere printmedia een groei. Hoewel de oplages in het eerste halfjaar daalden, zagen de publiekstijdschriften de bestedingen toenemen met 3,1 procent, deels als gevolg van groei bij bestaande titels, deels door het verschijnen van nieuwe titels. De advertentie-inkomsten bij huis-aan-huisbladen namen toe met 3,9 procent. Vaktijdschriften die sterk afhankelijk zijn van conjuncturele ontwikkelingen, profiteerden het meest van de aantrekkende economie. Mede dankzij een toename van het aantal personeelsadvertenties stegen de mediabestedingen met 6,5 procent.
De in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen gerapporteerde cijfers komen tot stand via een onderzoek dat Nielsen Media Research ieder halfjaar uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentieomzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid