Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlanders prefereren sociaal betrokken merk'

Sociale betrokkenheid is voor de Nederlander de afgelopen twee jaar belangrijker geworden. Zo blijkt uit het jaarlijkse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sociale betrokkenheid is voor de Nederlander de afgelopen twee jaar belangrijker geworden. Zo blijkt uit het jaarlijkse -onderzoek van Edelman.

related partner content for mobile comes here

Bedrijven en merken die goede doelen steunen of zich maatschappelijk inzetten, worden meer vertrouwd. Bij gelijke prijs en kwaliteit blijkt maatschappelijke betrokkenheid zelfs een van de belangrijkste aankoopfactoren geworden (60 procent) en is daarmee belangrijker voor consumenten dan ontwerp of innovatie (24 procent) of merkloyaliteit (15 procent).

62 procent van de ondervraagden zou van merk veranderen als een ander gelijkwaardig product een goed doel steunt. Dit was slechts 40 procent in 2010.

´We zien dat organisaties steeds meer van hard naar hart zijn gegaan. Het is niet meer de vraag of organisaties in actie komen, maar hoe´, aldus Annemieke Kievit, general manager Edelman Nederland. ´Purpose is de vijfde P in de marketingmix geworden en dat is een zeer goede ontwikkeling.´

76 procent van de Nederlandse respondenten vindt de toenemende verantwoordelijkheid van bedrijven een goede ontwikkeling. Toch worden de huidige inspanningen van bedrijven op sociaal gebied maar door 22 procent als ‘goed’ of ‘uitstekend’ gekwalificeerd. Dit laat een duidelijk verschil zien tussen de verwachtingen van de consument en de perceptie van de daadwerkelijke aanpak. ‘De ‘bullshitradar’ van de Nederlanders is nog steeds actief, net als twee jaar geleden. Succes hangt af van de match tussen het gekozen goede doel en het bedrijf. Alleen als het doel past bij de kern van de organisatie of het product, zal de consument hier positief op reageren’, aldus Kievit.

Ondanks de toename van het particulier initiatief en de inzet van bedrijven, vindt 56 procent van de respondenten nog altijd dat de overheid dé voortrekker is in het aanpakken van maatschappelijke kwesties. Op de tweede plaats staat ‘iemand zoals ik’ (17 procent).

Het 2012 goodpurpose™ onderzoek is gehouden onder 8000 consumenten in de leeftijd van 18-64 jaar in zestien landen, te weten: België, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Indonesië, Italië, Japan, Maleisië, Singapore, Nederland, UAE, Groot-Brittannië en Verenigde Staten. In Nederland hebben 500 consumenten de enquête ingevuld. Het onderzoeksbureau StrategyOne heeft een online enquête afgenomen, met uitzondering van India en China waar de vragen persoonlijk zijn gesteld. Dit jaar is het goodpurpose onderzoek voor de vijfde keer uitgevoerd.

View more presentations from

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in