Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders positief over eigen toekomst, maar somber over ons land

De Hartslag van Nederland: hoe zien wij de toekomst?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Nederlanders positief over eigen toekomst, maar somber over ons land
Nederlanders positief over eigen toekomst, maar somber over ons land

De meerderheid van de Nederlanders heeft een positieve instelling in het leven, maar is toch somber over de toekomst van het land. Volgens het grootschalige doelgroeponderzoek "De hartslag van Nederland" van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht, zijn Nederlanders duidelijk somber in hun mening over de samenleving. Ondanks dit zijn er meer mensen optimistisch over hun persoonlijke toekomst.

Overheid van grote invloed op pessimisme

Een meerderheid van 58% is pessimistisch over de toekomst van Nederland. Opmerkelijk is dat deze groep vooral uit ouderen bestaat. Zo zijn 50-plussers het meest pessimistisch en zijn het vaker 60-plussers die de overheid wantrouwen, 20- tot 30-jarigen zijn daarentegen een stuk positiever. Desondanks voelt het grootste deel van de Nederlanders (77%) zich thuis op de plek waar hij of zij woont en zijn meer mensen optimistisch (45%) dan pessimistisch (31%) over hun persoonlijke toekomst.

40% van de Nederlanders heeft uitgesproken opvattingen over de samenleving

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking is geïnteresseerd in nieuws (77%), maatschappelijke problematiek (56%) en politiek (51%). Er is dan ook het nodige gaande. Het blijkt niet zo te zijn dat het debat door slechts een enkeling met een grote mond gekaapt wordt: vier op de tien landgenoten (40%) zeggen uitgesproken opvattingen over de samenleving te hebben (bij mannelijke zeventigers is dit aandeel het hoogst: 53%). Een derde (33%) rekent zich tot het zogenoemde 'stille midden’.  Er lijkt een tweedeling te zijn voor wat betreft het scherp zijn op maatschappelijke misstanden ('woke') versus niet van politieke correctheid houden.

Nederlanders staan positief in het leven

Bijna driekwart (71%) van de bevolking zegt positief in het leven te staan, maar voor zestigers en zeventigers (84%) geldt dit in grotere mate dan voor twintigers (57%). Nederlanders lijken ook behoorlijk ruimdenkend te zijn: slechts 4% is het niet eens met de stelling dat iedereen de ruimte moet krijgen om anders te zijn. Zes van de tien landgenoten (58%) zeggen diversiteit te omarmen, 10% doet dat niet. Ruim driekwart (77%) voelt zich thuis op de plek waar hij/zij woont. Hoe ouder men is, hoe meer dat geldt (60% van de twintigers, 90% van de zeventigers). Het aandeel dat zegt de Nederlandse vlag ondersteboven te hangen is het grootste bij de jongste groep in het onderzoek (31% van de twintigers); respect voor het rood-wit-blauw neemt toe met de leeftijd.

"We houden continu een vinger aan de pols van wat gaande is in de samenleving. Daarom monitoren we in hoeverre Nederlanders qua opvattingen en gedrag van elkaar verschillen, wat interessante inzichten oplevert." aldus Dennis Hoogervorst, manager Research & Insights bij DPG Media.

Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in