Nederlander is dol op social-networking
Uit het onderzoek EIAA Mediascope Europe 2006 blijkt dat Nederlandse internetgebruikers gemiddeld 10,9 uur per week online zijn.
45 procent van de Europese internetgebruikers is elke dag van de week online.
Nederlandse internetgebruikers zijn gemiddeld 5,6 dagen per week online, vergeleken met 5,4 als Europese gemiddelde.
76 procent van de Nederlanders gebruikt het internet doordeweeks en 66 procent is in het weekend online; het hoogste percentage in Europa.
De Nederlanders ruimen 72 procent van hun online-tijd in voor persoonlijke redenen. Volgens het EIAA onderstreept deze uitkomst de ontwikkeling van het medium als sociaal instrument en ontspanningsmedium.Meer dan een derde van de Nederlandse internet-gebruikers bezoekt social-networkingsites. Vooral de 18- tot 24-jarigen zorgen voor een aanzienlijke groei in dit segment; 66 procent bezoekt social-networking-sites minstens een keer per maand.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis37 procent van de Europese internetgebruikers downloadt minstens eenmaal per maand muziek. In Spanje en Nederland is het downloaden van muziek zeer populair, bij respectievelijk 58 procent en 37 procent van de internetgebruikers.
15 procent van alle Europese internetgebruikers voert telefoongesprekken online - een groei van 50 procent vergeleken met vorig jaar. 15 procent blogt minstens eenmaal per maand. Momenteel staat Frankrijk aan de top van de blog-ranglijst, met 25 procent.
74 procent van de Nederlandse internetgebruikers heeft op dit moment een breedbandaansluiting.
Het EIAA vroeg aan de Europeanen welk medium het beste past bij hun persoonlijke content-wensen. In Nederland koos 63 procent het internet als favoriete medium, vergeleken met een Europees gemiddelde van 47 procent. 57 procent van de Nederlandse deelnemers koos ook internet als medium dat hen kan bieden wat en wanneer ze willen. En 47 procent vond het internet goed voor de ogenblikken waarop 'hun hersenen het actiefst zijn'.
De studie EIAA Mediascope Europe 2006 omvatte 7.036 willekeurige telefooninterviews met meer dan 1.000 deelnemers in Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Scandinavië en 500 deelnemers in België en Nederland. De interviews werden uitgevoerd in september 2006.
Rol online marketing
Daarnaast ondervroeg het EIAA een aantal grote adverteerders -in de EIAA Marketers' Internet Ad Barometer 2006- over de rol die onlinereclame en de houding van de belangrijkste reclameklanten in Europa ten opzichte van het internet.
88 procent van de ondervraagden in Nederland is van mening dat internetreclame hen in staat stelt specifieke doelgroepen te bereiken, die moeilijk toegankelijk zijn via andere kanalen. Het rapport stelt daarnaast dat 40 procent van de Nederlandse deelnemers meer dan 5 procent van hun totale reclamebudget online uitgeeft en dat 76 procent het internet als vitaal onderdeel van hun reclamestrategie beschouwt.
Volgens 64 procent van de Nederlandse deelnemers maakt de stijgende beschikbaarheid van breedbandtechnologie het internet aantrekkelijker als reclamemedium. De uitgaven voor onlinereclame zullen volgens het EIAA volgend jaar met meer dan 100 procent stijgen. EIAA-leden in Nederland zijn onder andere Microsoft Internet Advertising Solutions, AdLINK Internet Media en Orange.
De studie EIAA Marketers' Ad Barometer 2006 werd uitgevoerd aan de hand van telefooninterviews met marketing-kaderleden met verantwoordelijkheid voor reclamebudgetten en/of strategie in toonaangevende bedrijven uit de sectoren FMCG, entertainment, reizen, consumentenelektronica en automotive in het Groot Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Nederland en het pan-Europese gebied.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid