Overslaan en naar de inhoud gaan

Narrowcasting KPN: 10 onbeantwoorde vragen

Aardige posting van Ralph Ruyters op Dutchcowboys: Donderdag sprak Radjen van Wilmsen op het congres New Weapons of Marketing Communication…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aardige posting van Ralph Ruyters op Dutchcowboys: Donderdag sprak Radjen van Wilmsen op het congres over KPN's narrowcasting-avontuur. Een leuk verhaal, maar weinig antwoorden helaas.

related partner content for mobile comes here

De belofte die narrowcasting moet inlossen is een hele lastige, en het uur-U nadert. KPN is bezig een crossmediaal platform te creëren, waarin tv, internet, mobiel en narrowcasting een plek hebben. Ik vraag me nog steeds af waarom KPN nu de ticket tot narrowcasting met de doelgroep heeft, en wat 't medium narrowcasting nog mankeert. Uiteindelijk kwam ik tot 10 vragen:

1. In situaties buiten de supermarkt of 't warenhuis, welke situaties zijn er nog meer waar je adverteerders een meetbare situatie kunt voorleggen waar je de consument niet interrumpeert, maar fascineert?

2. 'Narrow' is nog geen 1-op-1 communicatie. Je komt alleen in de buurt wanneer je èn heel goed weet te targeten (en dat moet nog blijken) èn op locaties hangt waar heel kleine groepen komen.

De kantine van de handbalclub bijvoorbeeld. Maar, wie wil daar naar een screen kijken en wie wil daar en tegen welke prijs adverteren?

3. Is de taxi, de trein of de McDonalds, waar KPN de schermen o.a. wil gaan plaatsen de juiste plek? Volgens mij stoor je mensen daar, en is je doelgroep al zeker niet narrow. Vooral studenten zouden zich volgens KPN uitstekend lenen voor een trein-relatie. Maar vind een student 't niet veel interessanter om met z'n iPod ècht naar eigen content te kijken/luisteren? Of wordt er liever gebeld met vrienden, of mobiel ge-internet?

4. Wat is er bekend over 't kijkgedrag naar schermen in publieke ruimtes? En wat over 't kijkgedrag in kleinere meer 'narrow-omgevingen'? Kijk je naar de Amsterdamse trams, dan belooft 't weinig goeds.

5. Moet je als KPN willen dat je de weinige momenten op de dag die een consument 'redelijk reclamevrij' doorkomt toch weer gaat opvullen..? Laat mensen ook een X met rust, laat ze eten, met elkaar praten. 'Je hoeft niet te kijken' zal KPN zeggen. Is wel een echte 'push'-gedachte.

6. Hoe realistisch is 't bijvoorbeeld dat mensen een afkeer tegen je aanwezigheid gaan ontwikkelen?

7. Zijn KPN's partners in staat (o.a NOCNSF, ON, Club TV) relevante content te bieden, die ook echt 'narrow' is?

8. Waarop wordt je als adverteerder afgerekend? Krijgen we afrekenmodellen als: 30% van de aanwezigen op deze locatie kijkt naar ons, en daar betaal je dan ook alleen voor?En wie houdt controle over die gegevens?

9. Is Pluk (SMS-en voor extended product info op een web-profiel) de enige vorm van interactie met de doelgroep of komt er meer?

10. Lost de crossmediale belofte de boodschap in om ècht meer narrow te zijn en welke crossmedia gebruikt de concurrentie? Waarin ben je als KPN dan onderscheidend?

Of is 't toch gewoon 'TV in een nieuw jasje..?'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in