Overslaan en naar de inhoud gaan

Milieudefensie stuurt RCC klacht over Shell

Milieudefensie heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Shell. De klacht gaat over een advertentie in NRC Handelsblad…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Milieudefensie valt over de beweringen met betrekking tot het hergebruik van door Shell geproduceerd zwavelafval en uitgestoten kooldioxide. Volgens de milieuorganisatie is de advertentie van Shell in strijd met de Milieu Reclame Commissie. De inhoud zou misleidend zijn en niet aantoonbaar.

related partner content for mobile comes here

In de advertentie staat een afbeelding van een industriecomplex tegen de achtergrond van een blauwe lucht. Uit de schoorstenen van de fabrieken komen bloemen. De leus onder de advertentie luidt: ‘Gooi niets weg - weg bestaat niet’. Met als onderschrift: ‘Hadden we maar een magische vuilnisbak om alles weg te gooien, waarna het voor altijd weg is. Helaas; wel kunnen we creatieve manieren vinden van hergebruik. Tuinders gebruiken onze CO2 om bloemen te kweken. En ons zwavelafval wordt verwerkt tot supersterk beton. Real energy solutions for the real world. .’

Uit de brief aan Stichting Reclame Code: ‘De aangehaalde voorbeelden lossen hooguit een ultiem klein deel op van de milieuproblemen die Shell veroorzaakt. Zo betreft de hoeveelheid via tuinders bespaarde CO2-uitstoot 0,17 procent van de totale CO2-uitstoot door Shell. De verwerking van zwavelafval tot supersterk beton verkeert volgens onze informatie zelfs nog in een experimenteel stadium. Voor beide voorbeelden is sprake van een kleine voortuigang die te nadrukkelijk wordt gepresenteerd als een doorbraak.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in