Marketingmanagers bang voor internet


Waarom zijn CMO’s terughoudend met adverteren op internet? Simpel: ze weten vaak niet goed wat ze met internet aan moeten. Hoe zet je bijvoorbeeld zoekmarketing in voor een tandpastamerk? De grote, gevestigde bureaus zijn de mogelijkheden soms zelf nog aan het aftasten. En senior marketeers zijn opgeleid in andere vaardigheden. Ze zien hun internetminded en database-georiënteerde collega’s soms als analysefreaks.
Maar het is niet of-of, betoogt Gopi Kallayil van Google’s AdSense-marketingteam. ‘Traditionele’ media zijn zeer effectief gebleken in het bouwen van merkbewustzijn en het creëren van vraag. In aanvulling daarop kun je nieuwe media inzetten voor ‘massamicromarketing’: het targetten van een grote hoeveelheid goed afgebakende kleine doelgroepsegmenten. Buiten kijf staat dat de opbrengst van online advertisinginspanningen beter meetbaar is (75 procent) dan van tv-reclame (25 procent). Ook door de premiumprijzen van tv-reclames zal tv minder aantrekkelijk worden voor marketeers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMarketeers moeten vooral de relatie tussen offline en online media doorgronden, vindt Kallayil. ‘Vaak is moeilijk te doorzien of tv of internet de driver was van een aankoopbeslissing of ander gewenst gedrag.’
Bron: Knowledge@Wharton
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid