Overslaan en naar de inhoud gaan

Liever plannen certificeren dan personen

Interessant artikel, ‘Keurmerk voor communicatie’ in het aprilnummer van Communicatie, vindt Maarten van der Sanden van de Universiteit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van tevoren is niet goed nagedacht over een communicatiestrategie, met alle gevolgen vandien. Juist de interactie met het publiek onttrekt zich klaarblijkelijk aan (externe) toetsing vooraf, daar waar het technisch-medische gedeelte wel de nodige toetsingsaandacht heeft.

related partner content for mobile comes here

Ik zou daarom willen pleiten voor een systeem waarbij communicatieplannen die veel geld kosten en bovendien een grote impact hebben op de samenleving, aan een externe toets onderworpen worden. Dit is in mijn ogen een sterker sturend element dan de certificering van de communicatieprofessionals zelf. Immers wie garandeert dat de RCA (registercommunicatieadviseur) de volgende keer op eenzelfde wijze presteert?

Wat ik daarom wel zie zitten (mogelijk naast een RCA) is dat er uit het veld van professionals en onderzoek een groep van mensen wordt samengesteld die:

1) een keus maakt welke soorten van communicatieplannen externe toetsing behoeven

2) criteria en wijze van toetsing van de plannen voorbereidt (nationaal/internationaal)

3) de keus en criteria voorlegt aan de verschillende communicatie-beroepsverenigingen.

Aan de hand van de vastgestelde richtlijnen kunnen opdrachtgevers toetsen of zij hun communicatieplannen moeten certificeren en wat er verwacht mag worden van de kwaliteit van communicatieprofessionals die het een en ander voorbereiden en uitvoeren. Vervolgens kunnen communicatieprofessionals aangeven in hun portfolio dat zij werken volgens de richtlijnen van de ‘commissie voor het toezicht op communicatie’.

Of daar vervolgens RCA’s uit voortkomen is een tweede.

Afgezien van een regulerend effect leidt certificerinig van de inhoud dan ook tot een discussie over de inhoud en niet tot een discussie over personen, opleiding en titels. Een certificering van de inhoud maakt het een en ander juist voor opdrachtgevers veel transparanter en hanteerbaarder.

Goed idee?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in