Lidl stopt weer met de openheid
Thomas Oberle was vorig jaar even hot news in de Duitse marketingwereld, vanwege zijn benoeming tot allereerste pr-chef van Lidl, het gesloten bastion. Maar binnen een jaar kon hij zijn bureau alweer ontruimen. Lidl bleek toch niet zo gediend te zijn van zijn acties om meer openheid over de prijsvechter te verschaffen.
In de afgelopen jaren stond Lidl onder grote publicitaire druk. Het concern zou zijn werknemers afknijpen, en toeleveranciers uitknijpen. Lidl nam pr-bureau Engel & Zimmermann in de arm, en kwam met een tegenoffensief waarbij het in commercials liet zien dat het een vlotlopende banenmachine is. Aan pr besteedt de retailer dus weinig tot geen geld, aan reclame en marketing des te meer: in de afgelopen zes jaar stegen de mediabestedingen van 142 miljoen euro naar 356 miljoen euro.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDaarnaast viel Lidl op met opmerkelijke acties. Zo kwam het met spotgoedkope treinkaartjes, opende het een winkel op internet, en lanceerde het Lidl-vakantiereizen.
Meest verrassend is toch wel dat het bekritiseerde bedrijf sinds kort ethisch-geproduceerde producten aanbiedt, onder het label ‘Fairglobe’. Ondanks alle kritiek van buitenaf kan Lidl cijfers overleggen, waar de concurrenten alleen maar van durft te dromen. In 2006 groeide de omzet met 12 procent, waar de concurrentie al blij is met de helft.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid