Overslaan en naar de inhoud gaan

Lidl stopt weer met de openheid

Lidl benoemde vorig jaar haar eerste pr-chef. Maar die was al snel weer vertrokken. Daarmee lijkt de periode van glasnost alweer voorbij.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Thomas Oberle was vorig jaar even hot news in de Duitse marketingwereld, vanwege zijn benoeming tot allereerste pr-chef van Lidl, het gesloten bastion. Maar binnen een jaar kon hij zijn bureau alweer ontruimen. Lidl bleek toch niet zo gediend te zijn van zijn acties om meer openheid over de prijsvechter te verschaffen.

related partner content for mobile comes here

In de afgelopen jaren stond Lidl onder grote publicitaire druk. Het concern zou zijn werknemers afknijpen, en toeleveranciers uitknijpen. Lidl nam pr-bureau Engel & Zimmermann in de arm, en kwam met een tegenoffensief waarbij het in commercials liet zien dat het een vlotlopende banenmachine is. Aan pr besteedt de retailer dus weinig tot geen geld, aan reclame en marketing des te meer: in de afgelopen zes jaar stegen de mediabestedingen van 142 miljoen euro naar 356 miljoen euro.

Daarnaast viel Lidl op met opmerkelijke acties. Zo kwam het met spotgoedkope treinkaartjes, opende het een winkel op internet, en lanceerde het Lidl-vakantiereizen.

Meest verrassend is toch wel dat het bekritiseerde bedrijf sinds kort ethisch-geproduceerde producten aanbiedt, onder het label ‘Fairglobe’. Ondanks alle kritiek van buitenaf kan Lidl cijfers overleggen, waar de concurrenten alleen maar van durft te dromen. In 2006 groeide de omzet met 12 procent, waar de concurrentie al blij is met de helft.

Bron: Werben & Verkaufen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in