Overslaan en naar de inhoud gaan

Koningin Beatrix, CU on Twitter! Kersttoespraak 2009

Met grote verbazing heb ik gistermiddag, eerste kerstdag, de Kersttoespraak van onze Koningin Beatrix beluisterd. Leiden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

related partner content for mobile comes here

Met reeds flinke discussies op .

Met alle respect mijn beste Koningin, ik waardeer en respecteer U zeer, maar U mist wellicht één van de mooiste ontwikkelingen na de boekdrukkunst.

Internet, Twitter, Hyves, Facebook… dus de in de ogen van de Koningin ‘nieuwe’ vormen van media en communicatie krijgen er flink van langs. “Mensen communiceren via snelle, korte boodschapjes…”, zegt de Koningin. Uit Haar woorden haal ik de gedachte dat de toename aan virtueel communiceren mede oorzaak is dat het ons meer en meer ontbreekt aan een ‘wij-gevoel’. De Koningin vervolgt Haar verhaal: “Zonder enig wij-gevoel wordt het bestaan leeg. Met virtuele ontmoetingen is die leegte niet te vullen.” Dichterlijk toppunt is deze uitspraak: “Het ideaal van het bevrijde individu, heeft zijn eindpunt bereikt.” Wat is dan het ideaal, en wat is het eindpunt dan, in Uw ogen?

Mijn ‘persoonlijke’ reactie:
Na dik 25 jaar in grote steden als 010 en 020 te hebben gewoond, zie ik geen grote verschillen tussen toen en nu. Steden zijn nu eenmaal anoniemer dan het platteland waar ik nu woon, waar veel ‘’ is. Ik woon als het ware in Uw achtertuin, een Veluws plaatsje gelegen tegen ’t Loo. Uw moeder kwam daar vaak en dankzij het Internet weet ik van Haar goede relatie met het dorp en dat zelfs de Haar naam draagt. Toegegeven, de wereld en de straat wordt harder en verruwd. Dat is niet leuk. Maar om daar nu het Internet de schuld van te geven, vind ik nogal ver gaan. Ik kom uit de tijd (geb. 1958) van Batman en de Beatles en die kregen toen ook overal de schuld van.

Technologie is vaak de gebeten hond. Ja, door de stoomtrein zijn we verder gaan reizen en zijn dorpen leeggestroomd. Door de chip zijn we verder gaan communiceren en lopen onze hoofden leeg. Ik vind dat te ver gaan. We leven in het tijdperk van technologie. Alle innovaties goed & slecht zijn terug te brengen op de techies. Ik zei al, na de boekdrukkunst staan we voor een nieuwe ontwikkeling en die is dat onze wereld communicatief kleiner en bereikbaarder wordt voor vrijwel iedereen. We zijn immers nog maar net begonnen met allerlei virtuele media, toch? ‘Vrijwel bereikbaar voor iedereen’, schrijf ik, en met reden, wilt U niet meer aandacht geven aan de digitaal ongeletterden?

Ik vind internet, bloggen, mailen, twitteren en skypen een zegen. Vroeger kostte bellen naar vrienden in de USA een tientje (in guldens met Uw afbeelding) per minuut, had je hooguit een paar keer per jaar contact via brief of ansicht. Nu gaat er bijna geen dag voorbij of ik heb contact met familie, ouwe makkers en studiegenoten van dichtbij en ver weg. Wat zou het toch een sociaal gemis voor me zijn, wat zou er een leegte bijkomen, als ik dit niet zou hebben.

Mijn ‘zakelijke’ reactie is:
Ik ben schrijver van managementboeken, ik onderzoek, doceer en publiceer en mijn ‘ding’ is sociaal & maatschappelijk ondernemen. Mijn nieuwe boek dat begin volgend jaar verschijnt in de USA schreef ik samen met een Amerikaan die ik pas heb ontmoet nadat het boek af was. We begroetten elkaar op Schiphol als oude gabbers en zo voelt het ook. Ik ben als kerndocent betrokken bij een .

Onderzoek onder de studenten (ondernemers, managers, adviseurs etc.) geeft aan dat zij (84%) de wereld zien verbeteren in relatie tot onderlinge communicatie via de nieuwe media. Zij zien dat bedrijven de komende vijf jaar veranderen (64%) naar meer virtuele organisaties waarbij het ‘belang van de klant’ en ‘klantgerichte communicatie’(75%) centraal komen te staan. Veranderen is dus vooral verbeteren. Deze ‘vakmatige’ reactie op Uw Kersttoespraak plaats ik daarom op dit weblog Molblog, de juiste plek voor hoor en wederhoor. Want…: door korte digitale lijnen te leggen tussen bedrijf en klant, wordt er serviceverhogend gewerkt. Door meer transparantie komen de zakelijke charlatans in de schijnwerpers.

Wiki houdt in dat we virtueel en met elkaar mooie producten in elkaar timmeren op het web. Ondernemen is gemakkelijk door slim gebruik te maken van de nieuwe media. Uw Belastingdienst kan het echt leuker maken met een vriendenpagina op Hyves. Consumenten krijgen invloed op de werkwijze, diensten en producten van bedrijven en de beste bedrijven gebruiken deze ‘co-creation’ als strategie om zich te onderscheiden. De organisaties, de managers en ondernemers van nu, begrijpen dit en pakken deze ‘nieuwe boekdrukkunst’ met verve op en delen de voordelen met hun klanten, consumenten.

Ga zelf meer bloggen en doe als deze ‘’, beste Koningin. Waarom niet? Niet dat het altijd interessant is om al tandenpoetsend ‘Goodmorning Holland!’ te tweeten, het is vooral een interessant experiment om het effect van ‘’ te proeven. schijnt het goed te hebben gedaan, met inmiddels bijna 25.000 volgers (!) spint garen met zijn getwitter. Maxime noemt het een directe link met het electoraat. Enzovoort…

Of U dit bent, weet ik niet, maar U twittert al? Ik zie http://twitter.com/paleissoestdijk. Er staat bij ‘This person has protected their tweets’ dus heb ik U al een ‘request’ gestuurd. http://twitter.com/HMKoninginBea bestaat ook al. Is dat van U? Ook Uw zoon W.A. Van Buuren zit op Twitter. http://twitter.com/willemalex. Zijn laatste tweet: Koninklijkhuis.nl: Kersttoespraak 2009 http://bit.ly/6wAvdR.

De malle Geert Wilders http://twitter.com/geertwilderspvv twitterde dit kerstweekeinde met “Zou de Majesteit twitteren? Denk het niet...”. U reageerde alert twee uur later met “ Jazeker wel, heer Wilders. Overigens wil ik u een zalig kerstfeest toewensen.”

Dat laatste is dan weer heel mooi gezegd. Ik wens U een voorspoedig en interactief jaar 2010 toe.

Egbert Jan van Bel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in