Overslaan en naar de inhoud gaan

Kleine minderheid doorslaggevend voor consumententrends

Een kleine minderheid van 10 pct is doorslaggevend voor trends in consumentengedrag, zo komt naar voren uit een onderzoek van Sanoma…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitgever deed onderzoek in samenwerking met TNS Nipo en de Universiteit van Amsterdam naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland. ‘Trendsvormers’ noemt Sanoma die 10 pct belangrijke beïnvloeders. Een kleine minderheid, maar wel een minderheid met macht. 'Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten.

related partner content for mobile comes here

'Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog', aldus de onderzoekers.

Trendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen. Ze kunnen anderen overtuigen en laten ook online van zich horen. Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.

Het Trendsvormers onderzoek is uitgevoerd in de periode mei/juni van dit jaar. Gekozen is voor een tweesporenaanpak. Via een meer klassieke aanpak is de traditionele opinieleider opgespoord en met het zogenaamde TNS FutureView Model is de eigentijdse opinieleider (future shaper) getraceerd. Beide profielen zijn vervolgens gematched met de ruim 2.050 respondenten die aan het onderzoek deelnamen, met de Trendsvormer als resultaat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in