Kleine minderheid doorslaggevend voor consumententrends


De uitgever deed onderzoek in samenwerking met TNS Nipo en de Universiteit van Amsterdam naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland. ‘Trendsvormers’ noemt Sanoma die 10 pct belangrijke beïnvloeders. Een kleine minderheid, maar wel een minderheid met macht. 'Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten.
'Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog', aldus de onderzoekers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTrendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen. Ze kunnen anderen overtuigen en laten ook online van zich horen. Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.
Het Trendsvormers onderzoek is uitgevoerd in de periode mei/juni van dit jaar. Gekozen is voor een tweesporenaanpak. Via een meer klassieke aanpak is de traditionele opinieleider opgespoord en met het zogenaamde TNS FutureView Model is de eigentijdse opinieleider (future shaper) getraceerd. Beide profielen zijn vervolgens gematched met de ruim 2.050 respondenten die aan het onderzoek deelnamen, met de Trendsvormer als resultaat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid