Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijktijd televisie in 2004 naar record

De tijd die wordt besteed aan televisiekijken neemt sterk toe. In 2004 zal naar verwachting 195 minuten per dag televisie worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De toename wordt onder andere veroorzaakt door succesvolle Nederlandstalige producties en door de zeer goed bekeken sportevenementen. Ook de afgelopen jaren zat de kijktijd al sterk in de lift.

related partner content for mobile comes here

Volgens het Televisierapport 2004 van brancheorganisatie Spot ligt het aandeel reclame kijken binnen het totaal de laatste jaren stabiel op 7-8 procent. Het kijken naar reclame groeit wel mee met het totale kijken. Het aantal minuten stijgt in 2004 van 15 naar 16 minuten per dag.

Volgens Spot-directeur Paul van Niekerk komt de toename van het reclamecontact voor een groot deel tot stand doordat consumenten langer tv kijken. ‘Deze extra tijd gaat vooral ten koste van ander mediumgebruik, zodat het aantal reclamecontacten daar afneemt. Voor een consument is dus veeleer sprake van een verschuiving dan een vermeerdering van reclamecontacten.’
Van Niekerk zegt dat uit de stijging van de kijktijd kan worden vastgesteld, dat het publiek zich niet afwendt van televisie vanwege een te hoge reclamedruk. ‘De reclamedruk via tv ligt in Nederland ruim onder het internationale gemiddelde. Dit komt mede door de wettelijke maxima zoals die in de Europese Richtlijn en de Nederlandse Mediawet zijn opgenomen. Spot ziet dit als een goede manier om het volume van het reclameaanbod te reguleren en ziet geen reden om deze maxima te verhogen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in