Kijktijd televisie in 2004 naar record


De toename wordt onder andere veroorzaakt door succesvolle Nederlandstalige producties en door de zeer goed bekeken sportevenementen. Ook de afgelopen jaren zat de kijktijd al sterk in de lift.
Volgens het Televisierapport 2004 van brancheorganisatie Spot ligt het aandeel reclame kijken binnen het totaal de laatste jaren stabiel op 7-8 procent. Het kijken naar reclame groeit wel mee met het totale kijken. Het aantal minuten stijgt in 2004 van 15 naar 16 minuten per dag.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Volgens Spot-directeur Paul van Niekerk komt de toename van het reclamecontact voor een groot deel tot stand doordat consumenten langer tv kijken. ‘Deze extra tijd gaat vooral ten koste van ander mediumgebruik, zodat het aantal reclamecontacten daar afneemt. Voor een consument is dus veeleer sprake van een verschuiving dan een vermeerdering van reclamecontacten.’
Van Niekerk zegt dat uit de stijging van de kijktijd kan worden vastgesteld, dat het publiek zich niet afwendt van televisie vanwege een te hoge reclamedruk. ‘De reclamedruk via tv ligt in Nederland ruim onder het internationale gemiddelde. Dit komt mede door de wettelijke maxima zoals die in de Europese Richtlijn en de Nederlandse Mediawet zijn opgenomen. Spot ziet dit als een goede manier om het volume van het reclameaanbod te reguleren en ziet geen reden om deze maxima te verhogen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid