Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo stopt kopjes en kontjes van afgedankte tomaten in nieuwe ketchup

De supermarktketen werkt samen met de Verspillingsfabriek om voedselverspilling te verminderen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Jumbo en de Verspillingsfabriek brengen drie soorten verse ketchups van ‘geredde tomaten’ op de markt. De drie smaakmakers tomaten-, curry- en BBQ-ketchup staan vanaf deze week in het koelversschap van Jumbo. Jumbo zegt dat het met de introductie van deze drie ketchups ‘verder invulling aan haar ambitie de voedselverspilling in de keten terug te dringen’ geeft.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe ketchups komen uit het Jumbo Innovatie Lab en zijn mede gemaakt door chef-kok Ton Verhaar. In het Innovatie Lab ontwikkelt de supermarktketen samen met leveranciers nieuwe, innovatieve producten.

Minder suiker en zout
Ed van de Weerd, commercieel directeur van Jumbo: ‘We hebben recepturen gebruikt die veel minder suiker en zout bevatten.’

In de Verspillingsfabiek worden producten gebruikt die niet meer geschikt zijn om te verkopen, maar nog wel geschikt voor consumptie zijn.

Bij Jumbo is het terugdringen van voedselverspilling een belangrijk thema binnen haar duurzaamheidsbeleid. Jumbo wil geen eetbaar voedsel weggooien en ontwikkelt verschillende activiteiten om voedselverspilling in de keten, binnen haar organisatie en bij de klant thuis te verminderen. Zo introduceert Jumbo dit jaar verschillende producten van reststromen.

Directeur Bob Hutten begon in 2016 met zijn fabriek om ‘voedsel dat telers, groenteverwerkers, hamburgerketens en andere aanbieders niet meer willen', tot bruikbare nieuwe producten om te toveren.

Hutten over de samenwerking met Jumbo:’ Zo zorgen we er samen voor dat de consument gaat nadenken over het thema voedselverspilling en een bewuste keuze kan maken uit eerlijke producten met een minimale milieu-impact’.

Inkopers staan nog niet allemaal in de rij
Zoals op de site van het programma The Monitor is te lezen: ‘De ambitie van Hutten is om zo’n 100 ton overtollig voedsel per week te verwerken tot soepen, sauzen, stoofschotels, appelcompote en goulash. De producten van De Verspillingsfabriek moeten daarna hun weg vinden naar supermarkten, bedrijfsrestaurants, ziekenhuizen en verzorgingsflats. Maar er zijn nog wel wat hobbels te nemen. “De inkopers van supermarkten staan nog niet allemaal in de rij om de producten van De Verspillingsfabriek af te nemen”.’ Jumbo nu dus wel.

Teun van de Keuken ging voor The Monitor op bezoek bij De Verspillingsfabriek en keek naar hoe ze daar de 'kopjes en de kontjes' van tomaten gebruiken:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in