Overslaan en naar de inhoud gaan

'In 2015 verschuift de focus van reputatie naar relatie'

Communicatiestrategen over de definitieve trends voor 2015. Aflevering 3, Frank Körver
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Communicatie wordt ondernemend(er), dichter op de business

related partner content for mobile comes here

Ceo’s roepen het steeds vaker: we moeten ondernemender worden. Wat ze bedoelen: om te ‘winnen’ van de concurrentie moeten we sneller reageren op kansen en bedreigingen. Wat betekent dit voor Communicatie? Nog meer dan voorheen zal Communicatie zich moeten richten op het versnellen van interne veranderingen (rol van ‘change accelerator’) en het in verbinding brengen van binnen- en buitenwereld (rol van ‘linking pin’). Minder focus op reputatie, meer focus op relatie. Ook Communicatie wordt ondernemend(er). Dichter op de business. Dichter op partijen in de buitenwereld die ertoe doen. Niet wachten tot de organisatie het vraagt, maar zelf proactief de boer op.

2. Meer focus op ‘teaming’

Organisaties blijven ook in 2015 snijden in kosten. Ook communicatieafdelingen zullen weer moeten inleveren. De druk om te presteren blijft tegelijkertijd hoog. In 2015 zal ‘teaming’ een hoge vlucht nemen. Waarom complexe strategie, change of reputatievraagstukken vanaf een eilandje oplossen, terwijl er in de organisatie al ontzettend veel kennis en kunde aanwezig is? Communicatie gaat veel meer ‘joint-ventures’ afsluiten met andere partijen. Zowel binnen als buiten de organisatie. Door deze samenwerkingsverbanden weet Communicatie haar slagkracht te vergroten.

3. Ruimte creëren voor het eigen geluid

Te veel organisaties en topmensen bevinden zich in een kramp door angst voor reputatieschade. Onder het mom van reputatiemanagement wordt te vaak op ‘safe’ gespeeld. Zonde. In 2015 gaat de eigen rotsvaste overtuiging weer een belangrijke rolspelen. Kortom, niet alleen luisteren wat het ‘publiek’ belangrijk vindt, maar vooral luisteren naar waar je als onderneming in gelooft. Organisaties gaan weer standpunten innemen, Communicatie gaat helpen ruimte te creëren voor dit eigen geluid.

Frank Körver is partner bij GKSV Amsterdam

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in