Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe merken kunnen bijdragen aan de maatschappij

Marketing wordt door veel mensen nog gezien als veroorzaker van maatschappelijke problemen, zoals ongebreidelde groei en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketing wordt door veel mensen nog gezien als veroorzaker van maatschappelijke problemen, zoals ongebreidelde groei en overconsumptie. Hierbij overheerst het gevoel dat consumenten spullen worden “aangesmeerd” die ze helemaal niet nodig hebben. Marketing is echter bij uitstek in staat om een zinvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat vergt wel een paradigmashift in het denken over de rol van marketing en merken in de maatschappij. De maatschappelijke betekenis van het merk is hiervoor een nuttig handvat.

related partner content for mobile comes here

We moeten weg van het korte termijn denken en de te eenzijdige focus op een eendimensionale merkbelofte voor een specifieke ’product-marktcombinatie’. Het marketing vak herdefiniëren: vanuit eigen visie en principes inspelen op echte behoeften in de markt, of beter gezegd in de maatschappij. Hiervoor dienen marketeers de samenhang in de behoeften van verschillende stakeholders goed te doorgronden. En deze vervolgens te vertalen naar een relevante strategie en concrete oplossingen en producten, waar klanten, de maatschappij en het merk zelf beter van worden. Marketing is als geen ander vak in staat houding en gedrag van mensen te beïnvloeden. Als dat gebeurt om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, creëert een merk extra relevantie. Zo levert marketing als vakgebied een zinvolle maatschappelijke bijdrage.

De uitdaging voor marketeers begint met het benoemen van een ambitieus, hoger maatschappelijk doel, waaraan het merk wil bijdragen. Deze is de onderscheidende belofte en het engagement van een merk bij het oplossen van maatschappelijke problemen, waardoor (potentiële) klanten het merk meer waarderen. Belangrijkste ankerpunten zijn de positionering, identiteit en waarden van het merk. Extern bieden maatschappelijke issues en inzichten in wat consumenten beweegt, aanknopingspunten voor het vinden van de relevantie. De kerncompetenties van het bedrijf en de maatschappelijke impact vormen de interne haakjes, die bepalen hoe geloofwaardig en substantieel de maatschappelijke betekenis van het merk is.

Alleen als de maatschappelijke betekenis ook echt substantie heeft, kan deze bijdragen aan het succes en de strategie van een merk. En die businesscase wordt ook empirisch bewezen. Uit een recente blijkt namelijk dat bedrijven met een duurzaam profiel over de afgelopen 18 jaar gemiddeld 4,8 % beter presteren dan bedrijven met een minder duurzaam profiel. Het loont dus ook!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in