Helft meer overnachtingen in Limburg door televisieserie
De Vlaamse provincie Limburg investeerde in de Vlaamse tv-serie 'Katarakt'.
Tussen december 2007 en februari 2008 keken gemiddeld 1,3 miljoen Vlamingen iedere zondagavond naar de serie, die zich afspeelt in de Limburgse fruitstreek Haspengouw.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe investering lijkt zijn vruchten af te werpen: in Haspengouw is het aantal toeristische overnachtingen met de helft toegenomen. Er werd ook de helft meer geld gespendeerd.
De economische impact van de fictiereeks bedraagt daardoor bijna 1,8 miljoen euro extra.
In opdracht van Toerisme Limburg onderzocht een onderzoeksbureau uit Leuven de invloed van de serie 'Katarakt' op het verblijfstoerisme in Haspengouw. Dit is volgens de onderzoekers het eerste Vlaamse onderzoek naar de economische impact van city/regiomarketing via tv-programma's, een duidelijke trend binnen het Vlaamse televisie-landschap (denk bijvoorbeeld aan de series 'Flikken', 'Louislouise', 'The Block', maar ook een film als In Bruges).
Uit de 480 weerhouden enquêtes blijkt dat meer dan driekwart van de Belgen de tv-serie ofwel helemaal (66 procent) ofwel gedeeltelijk (11 procent) gezien heeft. Amper 3 procent heeft er helemaal niets van gezien noch vernomen.
Bij één op tien Vlamingen was 'Katarakt' de aanleiding om een dagje naar Haspengouw te gaan.
Bij één op zes respondenten had de serie de doorslag gegeven om een vakantie in Haspengouw door te brengen.
Bij een derde was Katarakt daarbij van zijdelings belang. Vrijwel iedereen voor wie Katarakt van doorslaggevend belang was, had de tv-reeks zo goed als helemaal gezien. En voor wie Katarakt niet meespeelde, daarvan had de helft de serie niet gezien.
Het onderzoeksbureau berekende dat het aantal overnachtingen dankzij de serie Katarakt gestegen is tot 67.564. Dat is 21.283 overnachtingen of 47 procent meer in vergelijking met de laatst gekende overnachtingscijfers (2006), quasi gelijkmatig verspreid over het laag- en het tussenseizoen.
Vooral het laagseizoen (januari tot en met maart) profiteert van de Katarakt-hype.
Spontane naamsbekendheid
Nadat 'Katarakt' op tv was uitgezonden, lag het aantal Vlamingen dat Haspengouw spontaan vernoemde als toeristische regio, ruim drie keer hoger dan vóór de serie. Haspengouw is het best bekend bij de 50- tot 65-jarigen (90 procent heeft er al van gehoord) en het minst bij de 16- tot 24-jarigen (72 procent).
De helft van alle Vlamingen noemde spontaan 'Katarakt' als de tv-serie over Haspengouw. Haspen-gouw wordt ook beduidend meer in verband gebracht met 'fruit'.
Eén op drie Vlamingen zei door 'Katarakt' een beter beeld van Haspengouw te hebben en was zo door de schoonheid gecharmeerd dat hij/zij een daguitstap of korte vakantie in Haspengouw wilde doorbrengen.
Na 'Katarakt' waren er dubbel zo veel Vlamingen die een kortvakantie in Haspengouw plannen (van 23 naar 49 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid