Heeft Super de Boer bestaansrecht?


Met de verkoop van Edah wordt dus eigenlijk aangegeven dat een discount strategie niet haalbaar was voor Laurus.
Mijn vraag is nu: welke strategie moet Laurus nu wel gaan volgen? Bijgaand een voorstel waarin SdB AH rechts kan inhalen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Segmentering.
In food retail markt Nederland schijnt een algemene segmentering te gelden. Je richt je of op een bepaald niveau van service of je richt je op een lage prijs. Voorbeeld: AH richtte zich altijd op een hoog service niveau en is door zijn prijskortingen meer richting prijs gaan zitten. Service betekent: een breed assortiment, veel speciale producten, mooi gepresenteerd, hoge kwaliteit, veel vers, enz.
De Aldi en de Lidl zitten in het uiterste deel van het prijssegment. Edah zat boven laatst genoemde twee. Echter Edah had dermate weinig spek op het been dat ze niet mee kon met de prijsverlagingen van AH. Oftewel mee concurreren op prijs was voor Laurus als overkoepelende organisatie niet haalbaar.
Positie van Super de Boer (SdB).
SdB zat altijd op het niveau van AH. Althans tot voor de prijsoorlog. SdB zit in het hoge service segment en wil de directe concurrentie met AH aangaan. Echter de prijsoorlog heeft AH doen zakken richting prijs. SdB is minder mee gegaan en is dus nu de duurste super in de markt.
Keuze.
In mijn ogen zijn er strategisch 3 opties voor SdB. Er moet een keuze gemaakt worden.
Optie 1). Domineer het service segment. Duik dat gat wat AH nu laat liggen nog verder in. Zorg dat als men op zoek is naar service (breed assortiment, veel en lekker) men naar SdB moet. Een prachtig voorbeeld van een dergelijke positie is in de US ingevuld door Whole Foods. Een grote keten die zich zeer richt op natuurlijke en vooral verse producten. Of kijk op Flickr voor foto's van die winkel. Te ondernemen actie voor SdB (Laurus): ga naar de US en vraag om te fuseren met Whole Foods (mits dit mag van je grote huidige aandeelhouder). De economie trekt aan dus consumenten staan weer op de drempel om geld uit te gaan geven.
Optie 2). Duik het prijssegment heel hard in. Dat houdt in dat je op de positie van Aldi en Lidl moet gaan zitten. In mijn ogen niet haalbaar. Edah heeft aangetoond dat dit een moeilijke positie is. Het geld is niet aanwezig, laat staan het gehele organisatie-apparaat om low cost te kunnen opereren.
Optie 3). Fuseer volledig met Jumbo en stop met SdB. Jumbo heeft de unieke positie verworven van service EN prijs. Jumbo scoort reeds jaren nr 1 als beste supermarkt door consumenten. Jumbo biedt namelijk de beste verhouding kwaliteit / prijs. Doop alle SdB winkels om en integreer het Jumbo merk volledig. AH zal dit een serieuze speler gaan vinden. Een mooie en gezonde positie om op verder te bouwen.
Mijn keuze is optie 3. Optie 3. Gaat namelijk precies daar zitten waar AH wil gaan zitten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid