Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten reageren vreemd op e-mailberichten

Een op de vijf e-mailberichten die aan een gemeente gestuurd worden blijft onbeantwoord. De berichten die wel beantwoord worden zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit onderzoek dat deze maand door adviesbureau Media dell' Arte uit Amersfoort werd uitgevoerd onder 487 Nederlandse gemeenten.
In het onderzoek werden namens een gefingeerde inwoner op twee verschillende tijdstippen twee verschillende vragen gesteld. Het ene bericht ging over het ophalen van grofvuil (een van de meest gestelde vragen aan een gemeente), in het andere bericht werd gevraagd of het voor een bepaalde aanbouw nodig was een bouwvergunning aan te vragen. Slechts 69 procent van de gemeenten gaf op beide vragen antwoord, zij het dat bijna de helft daarvan inhoudelijk onbevredigend was. 26 procent zag een van beide vragen volledig over het hoofd en 5 procent van de gemeenten reageerde op geen enkel bericht.
Ook blijkt dat het emailadres van de gemeente vaak moeilijk te vinden is. Bij internetters is het dan gebruikelijk het woord 'info' voor het apestaartje te zetten en een bericht te sturen aan . Bij 34 procent van de gemeenten blijkt dat adres echter niet te werken en komen de berichten onbestelbaar retour. In minder dan 5 procent van de berichten stuurde de gemeente een bevestiging van ontvangst; in geen enkel geval kon de vragensteller de status van de afhandeling online volgen. Ook stelt geen enkele gemeente de vraag of de beantwoording naar tevredenheid was.

related partner content for mobile comes here

Groot verschil
De inhoud van de antwoorden laat vaak te wensen over. Vaak werd de vraag niet goed gelezen en werd er feitelijk maar een half antwoord gegeven, terwijl het eenvoudig beter had gekund. Vaak werd de vragensteller gevraagd telefonisch contact op te nemen of zelfs naar het gemeentehuis te komen, terwijl dat beslist niet noodzakelijk was en meer te maken leek te hebben met gemakzucht van de ambtenaar. Soms werd er in plaats van een antwoord een intern bericht verstuurd. Zoals ' Teunis, kun jij de vraag van deze man beantwoorden'. Van Teunis werd echter niets meer vernomen.
Ook opvallend waren de verschillen in stijl. Vaak waren er keurig geformuleerde berichten met een helder antwoord en soms ook nog een persoonlijke noot, zoals 'ik wens u succes met de verbouwing'. Veel vaker echter was de toon van de berichten arrogant of zelfs onbeschoft. Op de vraag over de bouwvergunning reageert een van de gemeenten bijvoorbeeld met louter de tekst: 'Kunnen we zo niet beoordelen. Lokatie moeten we weten. Neem contact op met….'. Een andere is wat medewerkzamer met de tekst 'hoeft geen formulieren in te vullen. Vergunning niet nodig'. Qua wijze van formulering lijkt er een groot verschil te zijn tussen een ' papieren brief' en een e-mailbericht.
Bijna alle gemeenten voorzien hun berichten van een zogenaamde 'disclaimer' waarin staat dat aan de inhoud van het bericht geen rechten kunnen worden ontleend. In combinatie met een antwoord dat er 'inderdaad geen vergunning vereist is' op z'n minst verwonderlijk.
Het type vraag dat nu via e-mail gesteld werd wordt op dit moment in meer dan 95 procent van de gevallen nog telefonisch gesteld. Naar verwachting is het aantal e-mailberichten binnen vier jaar echter gelijk aan het aantal telefonisch vragen. Gemeenten lijken daar nog niet op voorbereid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in