Fors hoger marketing-pr-budget verwacht


Actiemarketingbureau Publicis Dialog heeft Hogeschool Inholland onderzoek laten doen naar de huidige en toekomstige rol van marketing-pr bij consumentenmerken. Aan het onderzoek hebben 40 ondernemingen deelgenomen. Aan het onderzoek hebben 40 ondernemingen deelgenomen.
Van communicatiebudgetten is in 2004 gemiddeld 10 procent besteed aan marketing-pr. Voor de helft van de consumentenmerken wordt voor het jaar 2007 een verdubbeling van het marketing-pr-budget voorzien. Bij de invulling worden naast free publicity gerichte activiteiten veelal ook "paid publicity"-activiteiten als advertorials ontwikkeld. Driekwart van de ondernemingen besteedt de organisatie van marketing-pr uit. Tweederde heeft een aparte communicatieafdeling en 25 procent zelfs eigen pr-functionarissen.Voor de communicatie van consumentenmerken worden met name advertising (bijna 100 procent) en marketing-pr (94 procent) ingezet. Daarnaast scoren internet en sponsoring hoog (beide 90 procent). Ten behoeve van redactionele aandacht worden met name persmailings (94 procent) gedaan. Daarnaast worden ook persbijeenkomsten (65 procent) of persoonlijke gesprekken met redacties (61 procent) georganiseerd. Een derde van de ondernemingen arrangeert persreizen. Bij "paid publicity"-activiteiten worden vooral advertorials ingezet (90 procent). Daarnaast realiseert zo'n 60 procent van de ondernemingen "bel & win"-acties en prijsvragen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDriekwart van de ondernemingen besteedt de organisatie van marketing-pr overigens uit, veelal aan een pr-adviesbureau. Redenen zijn de goede mediacontacten en de aanwezige expertise. Belangrijke argumenten om niet uit te besteden zijn de eigen contacten en geldbesparing. Het hoge percentage van uitbesteding geeft aan dat marketing-pr-activiteiten op professionele wijze worden aangepakt. Uit het eerder onderzoek bleek dat in 2003 de helft van de fast-movers de organisatie van marketing-pr uitbesteedde.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid