Overslaan en naar de inhoud gaan

Fors hoger marketing-pr-budget verwacht

De helft van de consumentenmerken voorziet voor het jaar 2007 een verdubbeling van het marketing-pr-budget.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Actiemarketingbureau Publicis Dialog heeft Hogeschool Inholland onderzoek laten doen naar de huidige en toekomstige rol van marketing-pr bij consumentenmerken. Aan het onderzoek hebben 40 ondernemingen deelgenomen. Aan het onderzoek hebben 40 ondernemingen deelgenomen.

related partner content for mobile comes here

Van communicatiebudgetten is in 2004 gemiddeld 10 procent besteed aan marketing-pr. Voor de helft van de consumentenmerken wordt voor het jaar 2007 een verdubbeling van het marketing-pr-budget voorzien. Bij de invulling worden naast free publicity gerichte activiteiten veelal ook "paid publicity"-activiteiten als advertorials ontwikkeld. Driekwart van de ondernemingen besteedt de organisatie van marketing-pr uit. Tweederde heeft een aparte communicatieafdeling en 25 procent zelfs eigen pr-functionarissen.Voor de communicatie van consumentenmerken worden met name advertising (bijna 100 procent) en marketing-pr (94 procent) ingezet. Daarnaast scoren internet en sponsoring hoog (beide 90 procent). Ten behoeve van redactionele aandacht worden met name persmailings (94 procent) gedaan. Daarnaast worden ook persbijeenkomsten (65 procent) of persoonlijke gesprekken met redacties (61 procent) georganiseerd. Een derde van de ondernemingen arrangeert persreizen. Bij "paid publicity"-activiteiten worden vooral advertorials ingezet (90 procent). Daarnaast realiseert zo'n 60 procent van de ondernemingen "bel & win"-acties en prijsvragen.

Driekwart van de ondernemingen besteedt de organisatie van marketing-pr overigens uit, veelal aan een pr-adviesbureau. Redenen zijn de goede mediacontacten en de aanwezige expertise. Belangrijke argumenten om niet uit te besteden zijn de eigen contacten en geldbesparing. Het hoge percentage van uitbesteding geeft aan dat marketing-pr-activiteiten op professionele wijze worden aangepakt. Uit het eerder onderzoek bleek dat in 2003 de helft van de fast-movers de organisatie van marketing-pr uitbesteedde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in