Overslaan en naar de inhoud gaan

Edelman weer in 't stof vanwege Wal-Mart

Wat is dat toch met dat Wal-Mart, die giga warenhuisketen in Amerika? Onlangs dat akkefietje met Toyland, dubieuze internetmarketing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toppunt van ironie ook. Want wie hielp met het opstellen van Code of Ethics van de Word of Mouth Marketing Association (WOMMA) in de VS? Juist ja, Edelman Worldwide. Regel 1: ‘’Honesty of identity. You never obscure your identity.’’ En precies dat pr-bureau financierde in 't geniep een in heel Amerika goed gelezen blog van een paar zogenaamde ouders -dat bleken journalisten- die in een camper bezoekjes brachten aan diverse Wal-Mart vestigingen. En er vrolijk over bloggend, subtiel reclamemakend.

related partner content for mobile comes here

Edelman moest wat doen. Want hun topklant heeft, zoals bekend, veel kritiek te verduren vanwege onderbetaling van het eigen personeel om de goedkoopste te zijn overal, reden ook waarom de vestigingen overal waar ze verschijnen de middenstand om zeep helpen. Zegt men.

CEO Richard Edelman, zelf een erkend blogger, heeft zijn excuses al aangeboden. Had natuurlijk nooit mogen gebeuren. Het bureau is niet ontslagen door Wal-Mart, maar heel wat Amerikaanse bloggers vinden dat Edelman zelf moet aftreden.

Twee citaten uit de op hun achterste poten staande Amerikaanse media, want kom niet aan het instituut van onafhankelijke blogs. De WOMMA-directeur, Andy Sernovitz: ’Fouten worden gemaakt, dit is nieuw terrein. Maar die social media zijn erg complex, omdat we de traditionele marketingcontrole er niet over hebben.’
Directeur Paul Rand van pr-bureau Ketchum zegt dat sollicitanten vaak opscheppen over hoe ze anoniem met success op blogs wisten te infiltreren met pr-boodschappen voor klanten. 'These are thoughtful, smart people, but they thought this was OK.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in