De ideale ondernemer


Voor het onderzoek werden ruim honderd ondernemers ondervraagd die deel hebben genomen aan de competitie voor de Beste Ondernemers Visie, een initiatief van Ernst & Young en Junior Kamer Nederland. Hoewel 60 procent tenminste een HBO-opleiding volgde, vindt slechts 15 procent dat die opleiding van belang is voor succesvol ondernemerschap. Zij hechten meer waarde aan aanvullende opleidingen. Een kwart volgde dan ook vakinhoudelijke cursussen of opleidingen op het gebied van leidinggeven en andere management vaardigheden. Eenderde is van plan dat te doen.
Klankbord
Verder is opvallend dat veel ondernemers met enige regelmaat een klankbord raadplegen: tweederde brengt twee tot vijf uur per maand bij een externe coach door. De helft van de ondervraagden zegt belang aan zo’n coach te hechten.Ook netwerken wordt hoog aangeslagen. Gemiddeld heeft een onderneming vier formele netwerken, die zo’n vier uur per maand kosten. Zestig procent gaf aan netwerken zeer belangrijk te vinden voor het eigen succes.Ondernemers hechten ook waarde aan een agressieve concurrentiestrategie en een platte organisatiestructuur. Durf en doorzettingsvermogen vinden zij onmisbaar. Ervaring in de branche is niet doorslaggevend. Als verder succesfactoren worden genoemd: persoonlijkheidskenmerken, vaardigheden, menselijk kapitaal, strategisch inzicht, een betrouwbaar ondernemersteam, goed personeel en kennis van de markt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid