De Consumens verdient het


Er woedt een discussie over verdienmodellen met nieuws op Internet. Dat is al een tijdje zo maar de meningen worden heviger. De nood ook. Zelfs Rupert Murdoch die naar het schijnt nog nooit een computer heeft aangeraakt, mengt zich in het lawaai. Een andere zwaargewicht die zich zorgen maakt is Andrew Keen (The Cult of the Amateur) .
Is nieuws nou van de nieuwsmakers of van de Consumens? Alleen de eigenaar van het nieuws kan daar geld voor vragen. Nou ligt bij “nieuws” dat eigenaarschap nogal genuanceerd. Waar komt dat nieuws vandaan en wie is de eerste en enige brenger van dat nieuws?
Het internet heeft een nieuwe orde geschapen en dat is de orde van het Merk “Consumens”. Zonder deze bijzondere mens was er geen internet geweest. Deze ontwikkeling loopt niet geheel toevallig parallel met de individualiseringswens van diezelfde Consumens.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het is natuurlijk niet leuk dat hele industrieën hun verdienmodel onder hun voeten weggeslagen zien. Maar het is een harde realiteit.
De journalistiek is van de mensen geworden. Zij zijn sneller dan menig journalist die ’s nachts met wijn en sigaretten stukjes produceert.
Nee de Consumens levert een paar seconden na een gebeurtenis, beelden, teksten, meningen en testen.
Waar kan je dus nog wel geld mee verdienen? Door net zo snel te zijn maar onderscheidend en met unieke content, een uniek moment of een onderscheidend product.
De Consumens wil gewoon niet meer betalen voor verouderd nieuws op een onhandige mediadrager. De Consumens wil alleen nog betalen voor nieuws en informatie waarmee hij zijn voordeel kan doen.
Het gaat dus verder dan het verdienmodel van de media, het gaat om het verdienmodel van de Consumens zowel materieel als immaterieel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid