Overslaan en naar de inhoud gaan

De Consumens verdient het

Er woedt een discussie over verdienmodellen met nieuws op Internet. Dat is al een tijdje zo maar de meningen worden heviger. De nood ook.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er woedt een discussie over verdienmodellen met nieuws op Internet. Dat is al een tijdje zo maar de meningen worden heviger. De nood ook. Zelfs die naar het schijnt nog nooit een computer heeft aangeraakt, mengt zich in het lawaai. Een andere zwaargewicht die zich zorgen maakt is (The Cult of the Amateur) .

related partner content for mobile comes here

Is nieuws nou van de nieuwsmakers of van de Consumens? Alleen de eigenaar van het nieuws kan daar geld voor vragen. Nou ligt bij “nieuws” dat eigenaarschap nogal genuanceerd. Waar komt dat nieuws vandaan en wie is de eerste en enige brenger van dat nieuws?
Het internet heeft een nieuwe orde geschapen en dat is de orde van het Merk “Consumens”. Zonder deze bijzondere mens was er geen internet geweest. Deze ontwikkeling loopt niet geheel toevallig parallel met de individualiseringswens van diezelfde Consumens.

Het is natuurlijk niet leuk dat hele industrieën hun verdienmodel onder hun voeten weggeslagen zien. Maar het is een harde realiteit.
De journalistiek is van de mensen geworden. Zij zijn sneller dan menig journalist die ’s nachts met wijn en sigaretten stukjes produceert.
Nee de Consumens levert een paar seconden na een gebeurtenis, beelden, teksten, meningen en testen.

Waar kan je dus nog wel geld mee verdienen? Door net zo snel te zijn maar onderscheidend en met unieke content, een uniek moment of een onderscheidend product.

De Consumens wil gewoon niet meer betalen voor verouderd nieuws op een onhandige mediadrager. De Consumens wil alleen nog betalen voor nieuws en informatie waarmee hij zijn voordeel kan doen.
Het gaat dus verder dan het verdienmodel van de media, het gaat om het verdienmodel van de Consumens zowel materieel als immaterieel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in