Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond 'beloont' marketingtrucs met prijs

Healthy people blauwe bosbes en framboos, AH guacamole dip en Rivella strijden tegen elkaar om de Kletsmajoor verkiezing van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De fabrikanten zijn genomineerd vanwege de smoezen die zij de Consumentenbond probeerden te verkopen over de onzin die op hun etiketten of verpakking staat. Consumenten kunnen tot 15 augustus  op de fabrikantenlogica die zij het onzinnigst vinden. 

related partner content for mobile comes here

Met de campagne Kletsplaatjes verzamelde de Consumentenbond anderhalf jaar lang marketingtrucs van levensmiddelenfabrikanten. Vervolgens werden de desbetreffende fabrikanten om uitleg over hun verpakking of etiket gevraagd. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Veel fabrikanten pasten de verpakking aan na de kritiek van de Consumentenbond, maar soms probeerden fabrikanten hun trucs met allerlei kromme verhalen recht te praten. De Consumentenbond zette een aantal smoezen op een rij en nu kunnen consumenten stemmen op wat zij de grootste Kletsmajoor vinden.’

Flauwekul
Op de verpakking van Healthy people blauwe bosbes en framboos staan twee handen vol met deze vruchten, terwijl het product voornamelijk uit witte druivensap bestaat met een beetje bessen- en frambozenpuree. De fabrikant zegt het witte druivensap toe te voegen ‘omdat het een uitstekende smaakdrager is’. Op de verpakking van Rivella staat prominent ‘met natuurlijke ingrediënten’, terwijl er ook drie synthetische zoetstoffen inzitten. Verweer van de fabrikant is dat er niet staat ‘alléén natuurlijke ingrediënten’. En Albert Heijn verdedigt zijn guacamole-dip -waarin slechts 0,7% avocadopoeder zit- door te zeggen dat het een dip-saus is en dus geen echte guacamole.

De Kletsmajoor vertoont gelijkenis met het , een prijs die in het leven is geroepen om grootschalige misleiding in de supermarkt aan de kaak te stellen. Een woordvoerder van de Consumentenbond onderkent dat er een overlap is, maar ziet ook verschil. &;Het Gouden Windei gaat over de misleiding op de verpakking zelf. De Kletsmajoor gaat over de smoezen die fabrikanten bedenken om misleidende praatjes recht te praten.&;

Het Gouden Windei is inmiddels vier keer toegekend, vorig jaar aan Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in