Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument vertrouwt vleesindustrie niet (maar blijft kiloknallers kopen)

Het vertrouwen van consumenten in vleesverwerkende bedrijven is schrikbarend laag. Maar dat weerhoudt consumenten er niet van om goedkoop…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo zegt Multiscope na onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten.

related partner content for mobile comes here

De recente negatieve berichtgeving over vleesverwerkende bedrijven (bijvoorbeeld paardenvlees verkocht als rundvlees en poepbacteriën in vlees) was voor 43 procent van de respondenten een reden om minder vertrouwen te hebben.

De helft van alle ondervraagden denkt dat dierenwelzijn bij deze bedrijven niet hoog in het vaandel staat. Ook is de helft van mening dat men niet transparant is over productieprocessen.

Ook sceptisch - zij het iets minder - is men over de duidelijkheid van de samenstelling van vlees op bijvoorbeeld etiketten en of de bedrijven zich aan de regels rondom hygiëne houden.

Geen verandering in aankoopgedrag
Toch heeft het verlies aan vertrouwen niet gezorgd voor grote veranderingen in aankoopgedrag: 82 procent heeft dit niet aangepast.

Consumenten kopen hun vlees nog steeds het meest in de supermarkt:: 87 procent. Iets meer dan een kwart komt ook regelmatig bij de (keur)slager. Slechts 6 procent koopt weleens vlees van biologische slagers of winkels. 
Kiloknallers blijven, ondanks acties van onder andere Wakker Dier, populair. Twee derde van de ondervraagden geeft aan deze aanbiedingen niet altijd te laten liggen. Toch denkt maar 6 procent dat bij de productie van vlees voor kilo-knallers genoeg rekening wordt gehouden met het welzijn van dieren.

Smaak en prijs
Bij het aankopen van vlees kijken respondenten vooral naar de smaak en de prijs. Aspecten die met het welzijn van dieren te maken hebben, zoals herkomst en wel of geen keurmerk, zijn voor minder mensen van belang. Slechts een derde let hier op.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in