Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument heeft vele identiteiten

Veel marketeers doen nog steeds braaf aan segmentatie. Maar consumenten kiezen vanuit een veelheid van telkens wisselende identiteiten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk, het psychografisch segmenteren is al een stap voorwaarts. Maar past een consument in één psychografisch hokje? Natuurlijk niet. We doen even lekker stereotiep: neem een gemiddelde productmanager. Die ziet zich door de weeks als hardwerkend, rationeel en doelgedreven. Eenmaal thuis is hij een ongeduldige, liefhebbende vader, die moeizaam met zijn kinderen omgaat. In het weekend is hij een avontuurzoeker, die het liefst gaat racen op Zandvoort. En tijdens dat weekendje met zijn oude studievrienden hangt hij voortdurend in de lampen. Wat is zijn identiteit? Hij heeft er vele. Het hangt af van het moment en de situatie. Dat geldt voor iedere consument. En die identiteiten wisselen naarmate mensen ouder worden. Het gaat om complexe, interessante processen, die het er voor marketeers niet gemakkelijker op maken.

related partner content for mobile comes here

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in