Overslaan en naar de inhoud gaan

Brussel wil voedingsinformatie op voorkant verpakking, de industrie is boos

Informatie over vet, suiker, zout en calorieën moet voortaan op de voorkant van verpakte voeding. De letters moeten ook minstens 3…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'De informatie is nu te vaak onleesbaar klein en weggestopt op de achterkant of zijkant van verpakkingen', vindt Europees Commissaris Markos Kyprianou (Gezondheid).

Doel is dat consumenten dankzij de informatie niet te veel vet, suiker of zout eten. Nu is één op de vier Europeanen te zwaar. De gegevens moeten ook bruikbaar zijn voor mensen met een dieet, zoals suikerzieken of mensen met een hoge bloeddruk.

Veel consumenten raken in verwarring door de cijfers en verschillende systemen over voedingswaarden. De ene fabrikant duidt de ingrediënten aan in grammen, de andere als percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

De Europese Commissie wil meer eenheid brengen in alle manieren om de gegevens te presenteren. Ze laat aan bedrijven en EU-landen over hoe ze de informatie presenteren, bijvoorbeeld met kleuren of staafdiagrammen.

De Consumentenbond vindt dat het voorstel niet ver genoeg gaat. De bond wil een EU-plicht tot groene, oranje en rode bolletjes die aangegeven of een product veel of weinig vet, calorieën, suiker en zout bevat. 'In Engeland wordt dit verkeerslichtsysteem door een aantal producenten al met succes toegepast', aldus de bond. 'Het stoplichtsysteem biedt consumenten in één oogopslag duidelijkheid. Hoe meer groene bolletjes, hoe gezonder.'

Kyprianou ziet verplichte kleurtjes echter niet zitten. 'Te simpel', zei hij. 'Je zou de indruk krijgen dat Brussel voorschrijft wat je moet eten. Dat gaat te ver.'

De Europese voedingsmiddelenindustrie heeft meteen boos gereageerd op de voorstellen van de Europese Commissie. 'Dit is onwerkbaar', aldus de Europese organisatie van bedrijven uit de voedsel- en drankindustrie (CIAA).

Kyprianou heeft na veel druk vanuit de drankenindustrie besloten dat de regels alleen van toepassing moeten zijn op etenswaren. Hij wil later met regels voor bier, wijn en gedestilleerd komen, zo zei hij vorige week. Fabrikanten van alcoholhoudende frisdrank moeten wel op het etiket aan de voorkant van hun flesjes zetten wat de energiewaarde van de drank is.

De voedingsmiddelenindustrie toont zich strijdbaar: 'Onderzoek toont aan dat consumenten eenvoudige informatie willen. Dit voorstel negeert deze behoefte volledig en mist elke flexibiliteit voor kleinere etiketten en kleinere verpakkingen', zegt de CIAA.Het voorstel komt waarschijnlijk volgend jaar ter stemming in het parlement en de EU-landen. Invoering duurt dan nog minstens een jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in