Overslaan en naar de inhoud gaan

Bierconsument: ‘Merk minst belangrijke factor bij keuze voor een bier’

Andere uitkomsten uit het Nationaal Bieronderzoek 2019: de trends van laagalcoholische bieren en van ‘food pairing’ zetten door.
Welk bier zal ik nemen?
Welk bier zal ik nemen?
© 123rf
Welk bier zal ik nemen?
Welk bier zal ik nemen?
© 123rf

Bij de keuze voor een bier noemen bierconsumenten de factor ‘merk’ als laatste. Van groot naar klein wordt smaak het belangrijkst gevonden (7 op de 10 bierconsumenten), daarna ‘een bier dat men kent’ (40 procent), het soort bier (37 procent), de prijs (35 procent) en daarna pas het merk (33 procent). Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2019 (N=1.059), dat ieder jaar wordt uitgevoerd in opdracht van Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen (zie onderaan dit bericht).

related partner content for mobile comes here

Belangrijke kanttekening bij deze onderzoeksuitkomst, is dat dit is wat mensen belangrijk zéggen te vinden. Hoe groot het merkeffect op onbewust niveau is, brengt het Nationaal Bieronderzoek niet in kaart. Uit het gedrag van de consument lijkt de factor merk groter te zijn dan hij zelf zegt. De meerderheid (53 procent) drinkt meestal bier van hetzelfde merk.

Eerder gedronken

Veel grote verschuivingen laat het onderzoek niet zien ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse Brouwers: ‘De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen.’

Net als vorig jaar laat het onderzoek naar biertrends een toename in consumptie van bieren met minder alcohol zien.

Food beer pairing
Food beer pairing Flick (rechtenvrij)

Passende biertjes bij het eten

Dat geldt ook voor het combineren van een passend bier met een gerecht, zegt Nederlandse Brouwers. ‘Dat neemt aan populariteit toe. Een meerderheid (55 procent) van de Nederlandse bierdrinker vindt dat bier goed te combineren is met eten. Gestegen ten opzichte van 2018 zijn de bierdrinkers die ook echt in praktijk kiezen voor een passend bier bij een gerecht. In 2019 kiest al één op de drie bierdrinkers een passend bier bij een gerecht.’

Ondanks dat stijgende percentage, is Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers, nog lang niet tevreden. ‘Door de enorme keuze aan biersoorten en merken is het begrijpelijk dat consumenten zoekende zijn naar het passend glas bier bij het eten. We zien het als een uitdaging om de bierdrinker daarbij te helpen. Daarom hebben wij een app met de grootste bier & food database opgezet. Met de Bier Butler App kunnen Nederlanders nu overal en op elk moment een passend bier bij hun gerecht vinden.’

17 procent minder calorieën dan een pilsje: de kroket
17 procent minder calorieën dan een pilsje: de kroket Wikimedia Commons (rechtenvrij)

Meer bierfeiten 2019

  • Twee op de drie bierdrinkers vinden het leuk dat het bieraanbod steeds toeneemt en ook om een onbekend bier te proberen. Oudere bierdrinkers vinden het minder vaak leuk om een bier te proberen dat ze nooit gedronken hebben (50 procent).
  • De meerderheid drinkt meestal dezelfde biersoort (61 procent) en bier van hetzelfde merk (53 procent).
  • Mannen vinden het merk (35 procent), een onbekend bier (18 procent) en herkomst van de brouwer (13 procent) relatief belangrijk.
  • De helft van de bierdrinkers denkt onterecht dat twee bruine boterhammen met kaas evenveel calorieën bevatten als een glas pils, terwijl twee bruine boterhammen met kaas 320 calorieën bevatten en een glas pils 115 calorieën. Een gefrituurde kroket (geen ovenkroket dus!) komt meer in de richting, hoewel de kroket in calorieën toch een stukje lager is dan een pilsje: 96 calorieën (bron: Voedingscentrum).
  • Bierdrinkers zijn redelijk goed bekend met de ingrediënten van bier (42 procent weet waar bier van gemaakt is).

Over Nederlandse Brouwers

Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bierbrouwerij AB InBev, Budelse Brouwerij B.V., Brouwerij De Leckere B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Royal Swinkels Family Brewers, Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Ed Stibbe

Uit ons merk voorkeur onderzoek in de biermarkt blijkt dat merk voorkeur wel degelijk een grote rol speelt bij het kiezen van een biertje. Daarbij moet worden opgemerkt dat, als hun favoriete biertje niet beschikbaar is, men weinig moeite heeft met de keuze voor een ander biertje. In die zin speelt het merk dus een beperkte rol. Beschikbaarheid is dus key, ook in de biermarkt.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in