Overslaan en naar de inhoud gaan

Bètamarketeer moet marketing toekomstproof maken

Nieuw is het vermogen om resultaatgerichtheid te koppelen aan vaardigheden om big data te analyseren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door: Richard Dijkman

related partner content for mobile comes here

Het marketingvak heeft de laatste zeven jaar steeds meer trekjes gekregen van een bètavakgebied. Voor de omni/cross benadering van klanten moeten marketeers steeds beter kunnen omgaan met digitale kanalen en big data. Hierdoor groeit de vraag naar een nieuwe professional in het vak: de bètamarketeer.

Analytisch vermogen
Dat de marketingafdeling meer datadriven is geworden, blijkt uit onderzoek van Brunel. Bijna drie kwart (72%) van de ondervraagde werkgevers gaf aan dat de marketing verandert naar een klantgericht, fact-based en data gedreven vak. Onderwerpen als digital transformation, data intelligence en customer experience dicteren steeds vaker de agenda’s van de marketeers.

Organisaties hebben daardoor steeds meer behoefte aan een zogenaamde bètamarketeer. Nieuw aan dit type marketeer is het vermogen om resultaatgerichtheid te koppelen aan vaardigheden om big data te analyseren. Analytisch vermogen is nodig om inzicht te krijgen in de grillige klantvoorkeuren en om klantgedrag te kunnen voorspellen. Het inschatten van dit klantgedrag wordt steeds moeilijker doordat klanten alsmaar grotere keuzemogelijkheden hebben. Zij kunnen kiezen uit steeds meer producten en diensten kiezen die onderling steeds moeilijker te onderscheiden zijn. De voorspelbaarheid van het klantgedrag neemt daardoor af.

Empathisch vermogen
Beheersing van digitale toepassingen, de andere cruciale hardskill van de bètamarketeer, is onmisbaar omdat het aantal communicatiekanalen tussen bedrijf en klant alsmaar toeneemt. Het omgaan met social media, online service en targetting zijn de belangrijkste digitale thema’s waar werkgevers mee bezig zijn. Die worstelen daar nog mee, zo geven zij aan in het onderzoek van Brunel. Voor digitalisering geven zij zichzelf het gemiddelde rapportcijfer van een 6,7.

Daarnaast moet de bètamarketeer de reeds bekende vaardigheden van marketeers beheersen, met name empathisch vermogen en creativiteit, zo  komt verder naar voren uit het onderzoek van Brunel. De marketeer moet weten wat voor de klant de momenten van de waarheid zijn. Ook de bètamarketeer moet concepten kunnen ontwikkelen die inspelen op deze momenten.

De nieuwe vraag naar de bètamarketeer vertaalt zich nog niet in een navenante instroom van deze nieuwe professional. Er zijn nog weinig marketeers die de relevante hardskills combineren met de noodzakelijke softskills. Door de crisis heeft de ontwikkeling van de marketing grotendeels stilgestaan, waardoor bedrijven nu worstelen met ‘technologische vergrijzing’ op hun marketingafdeling. De huidige garde marketeers is onvoldoende bestand tegen de technologische evolutie van het marketingvak. Er ligt dan ook een flinke uitdaging om de marketingafdeling toekomst-proof te maken.

* Richard Dijkman is directeur bij Brunel Marketing & Communicatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in