Overslaan en naar de inhoud gaan

Adidas haalt Nike met nieuwe campagne links en rechts in

Nieuwe campagne leidt tot herwaardering merk en keiharde sales
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In Amerika verschijnt jaarlijks een lijst met ‘most respected professsions’. In de top-10 staan beroepen als rechter, professor, predikant en kinderarts. Op de 166e plek staan tweedehandsautoverkopers met in hun kielzog marketeers en reclamemakers. 

Toen in 1975 de lijst voor het eerst gepubliceerd werd, stonden ‘we’ nog in de top-20. Ik heb het idee dat we in Nederland iets positiever benaderd worden, maar ook hier zal het aanzien van ons vak gezakt zijn. Het aantal reclame-impressies dat we dagelijks te verwerken krijgen, is exorbitant toegenomen en de gemiddelde kwaliteit is laag. Ik mopper wat af in deze columns omdat ik me soms geneer voor het bedenkelijke niveau dat we met z’n allen over onze doelgroepen uitstorten. 
 

related partner content for mobile comes here

Hoopvol


Soms zie ik iets dat me hoopvol maakt, de nieuwe NS-commercial bijvoorbeeld (Wat houdt je tegen) met die twee innemende ouwe kerels. Heel soms iets waarvan ik denk; ik wou dat ik dat gemaakt had, zoals de nieuwe commercial voor De Bijenkorf met de mus en de pauw. Héél soms komt het voor dat het zo indrukwekkend is dat ik mezelf als volkomen incompetent beschouw; dit had ik nooit kunnen bedenken, laat staan durven bedenken: Adidas, original is never finished.
 
Met deze campagne en dit thema haalt Adidas Nike links en rechts in, volgens mij voor het eerst. Ik reken erop dat ze bij Nike een tandje bijzetten en straks op nóg hoger niveau reageren. Een schitterende titanenstrijd.
 
Deze film van Adidas, zover ik weet alleen maar online (25 miljoen views op YouTube) heeft opmerkelijke ingrediënten. Neem nou alleen al het Sinitra nummer ‘I did it my way’, daar is Old Amsterdam jonge kaas bij.  Het staat niet voor niets al eeuwen op 1 bij begrafenissen. Je zou denken, da’s geen lekker fundament, maar het werkt. En hoe.

De beelden zijn soms zó vervreemdend dat, volgens sommigen, de duivel zelf erachter zit. Of anders wel de onbetwiste nummer 1 van complotdenkers: de Illuminati. Als je de reacties leest, smul je twee keer van deze campagne, die overigens meerdere edits kent. Ineens zie ik Snoop Dogg, met wie ik ooit een commecial heb mogen maken voor BelCompany en denk: ‘Doe-mij-die-maar'.

Deze film van Adidas, zover ik weet alleen maar online (25 miljoen views op YouTube) heeft opmerkelijke ingrediënten. Neem nou alleen al het Sinitra nummer ‘I did it my way’, daar is Old Amsterdam jonge kaas bij.  Het staat niet voor niets al eeuwen op 1 bij begrafenissen. Je zou denken, da’s geen lekker fundament, maar het werkt. En hoe.



De beelden zijn soms zó vervreemdend dat, volgens sommigen, de duivel zelf erachter zit. Of anders wel de onbetwiste nummer 1 van complotdenkers: de Illuminati. Als je de reacties leest, smul je twee keer van deze campagne, die overigens meerdere edits kent. Ineens zie ik Snoop Dogg, met wie ik ooit een commecial heb mogen maken voor BelCompany en denk: ‘Doe-mij-die-maar'.


Ballen 


Dergelijke campagnes leiden namelijk niet alleen tot een herwaardering of opwaardering van het merk, ze genereren sales. Keiharde sales, en lieve mensen, daar draait het toch om?

Als we met z’n allen de ballen en zouden hebben om dit soort campagnes te maken (of in ieder geval ons best zouden doen om erbij in de buurt te komen) prijkt ons vak in no-time weer in de hoogste regionen van meest gewaardeerde beroepen.
 

Als we met z’n allen de ballen en zouden hebben om dit soort campagnes te maken (of in ieder geval ons best zouden doen om erbij in de buurt te komen) prijkt ons vak in no-time weer in de hoogste regionen van meest gewaardeerde beroepen.


 

 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in