Acceptgiro en incasso bijna ingehaald
In mei voerde Wegener DM in samenwerking met de organisatie van Civil Society (het congres voor fondsenwervend Nederland) een benchmark uit onder de verschillende Nederlandse fondsen. Centraal stond het donateurbeleid: hoe worden donateurs geworven en behouden en welke kanalen worden hiervoor ingezet?
Opmerkelijke resultaten: circa 50 procent van de fondsenwervers is van mening dat er te veel gelijksoortige fondsen zijn en dat die zouden moeten fuseren om het overzicht voor de consument te verbeteren.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaEr is verdeeldheid tussen kleine (fondsen met < 5 miljoen aan particuliere opbrengsten) en grote (> 5 miljoen aan particuliere opbrengsten) fondsen als het gaat om de benaderingsfrequentie van de consument. 45 procent van de kleine fondsen geeft aan dat de consument te vaak benaderd wordt, terwijl slechts 16 procent van de grote fondsen dit vindt.
Verder blijkt dat nalatenschappen en notariële aktes een steeds belangrijkere rol spelen in de wervingsmethodieken. Van een kleine 60 procent in 2003 is dit gestegen naar bijna 80 procent van de fondsen die hier in 2005 actief op werven. Daarmee bereikt dit bijna hetzelfde niveau als donaties via een acceptgiro en een incasso.
Momenteel zijn telemarketing en direct mail voor grote fondsen de belangrijkste instrumenten om de retentie van bestaande donateurs te verhogen. Ruim 35 procent van het budget gaat naar direct mail en 33 procent naar telemarketing. Bij kleine fondsen ligt de verhouding op 49 resp. 8 procent. Nagenoeg alle fondsen zijn van mening dat er in de toekomst meer via nieuwe kanalen moet worden geworven. Ook moeten nieuwe donatiemiddelen worden ontwikkeld. Ruim 80 procent van de fondsen verwacht hierbij een stijging van het gebruik van internet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid